Κυριακή, Δεκεμβρίου 09, 2012

ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΛΟΓΟ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ HOLY MOTORS

Τι ακριβώς είναι το "Holy Motors"; Δυσκολο να απαντήσει κανείς. Είναι ανοιχτό σε όλες τις ερμηνείες (ή μη ερμηνείες). Μπορείς να πεις ότι πιάνεις κάποιες αλληγορίες, συμβολισμούς, νοήματα. Μπορείς να πεις εξ ίσου άνετα ότι δεν κατάλαβες τίποτα, ότι όλο αυτό το εντυπωσιακό παιχνίδι είναι άνευ περιεχομένου.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Ο Leos Carax είχε 13 ολόκληρα χρόνια να κάνει ταινία μεγάλου μήκους. Το 2012 επιστρέφει με το παράδοξο αυτό φιλμ, που (σύμπτωση, αφού είχαμε και το Cosmopolis του Κρόνενμπεργκ) δείχνει έναν άνθρωπο να περνά τη μέρα του μέσα σε μια γιγάντια λιμουζίνα. Εδώ όμως τελειώνει οποιουδήποτε άλλο κοινό στοιχείο. Ο ήρωας είναι ένας άνθρωπος που, άγνωστο πώς ή γιατί, άγνωστο αν πρόκειται για αλήθεια ή όνειρο, περνά τη ζωή του αλλάζοντας διαρκώς περσόνες και ρόλους. Η λιμουζίνα είναι το καμαρίνι του, όπου μεταμορφώνεται για να ερμηνεύσει / ζήσει τον επόμενο ρόλο του, τον οποίο μαθαίνει επί τόπου, από το ντοσιέ με το ημερήσιο πρόγραμμά του. Η "δουλειά" (;) ξεκινά το από χάραμα και συνεχιζεται μέχρι τα μεσάνυχτα, με τον κ. Όσκαρ να είναι πλέον εμφανώς εξαντλημένος. Στο μεταξύ έχει γίνει πολιτικός, ζητιάνα, τέρας (ή μήπως τρελός;), ετοιμοθάνατος γέρος, νοσταλγός ενός παλιού έρωτα, ακορντεονίστας, δολοφόνος και άλλα. Ό,τι κάνει το ζει αληθινά (σκοτώνει, τρελλαίνεται κλπ.). Μοιάζει να δουλεύει για κάποιους που δεν μας αποκαλύπτεται ποτέ ποιοι είναι. Ο ίδιος μοιάζει να μην έχει ταυτότητα, αφού ακόμα και η κατάληξη της κουραστικής και μακράς μέρας είναι κάθε φορά διαφορετική, άρα κοιμάται και ξεκουράζεται αλλού (το πρωί ξεκινά σαν πετυχημένος πολιτικός, τη νυχτα καταλήγει σαν κοινότατος οικογενειάρχης). Δεν φαίνεται να υπάρχει καμιά αλήθεια γι' αυτόν, ή μάλλον καμιά πραγματικότητα.
Αυτό που σίγουρα κάνει η πέρα για πέρα σουρεαλιστική αυτή ταινία, που, επαναλαμβάνω, δεν δίνει καμιά απολύτως εξήγηση για τα τεκταινόμενα, είναι να αναφέρεται σε κάθε είδους κινηματογραφικά είδη και στιλ. Περνά από την κωμωδία στο βαρύ δράμα, από την (σχεδόν) ταινία τρόμου στο μιούζικαλ κ.ο.κ. Ίσως γι' αυτό πρώτιστα απευθύνεται σε σινεφίλ και είναι ερμητικά κλειστή για το ευρύ κοινό. Σίγουρα επίσης, όσα παράλογα συμβαίνουν είναι εξαιρετικά κινηματογραφημένα. Το φιλμ εντυπωσιάζει με τη βιρτουοζιτέ του δημιουργού του.
Ερμηνείες; Μπορείτε να υποθέσετε ό,τι θέλετε (ή να μην υποθέσετε τίποτα). Ότι είναι μια αλληγορία των διαφορετικών ρόλων που ερμηνεύουμε καθημερινά στη ζωή μας. Ότι είναι μια αναφορά στο επάγγελμα του ηθοποιού και στους κόπους του. Ότι είναι απλώς μια απόλυτα σινεφίλ άσκηση, που δίνει την αφορμή (και την ηδονή) στον Καράξ να παίξει με κινηματογραφικά είδη. Μπορείτε να υποθέσετε και πολλά άλλα που δεν σκέφτηκα εγώ. Είπαμε ότι μια τέτοια ταινία είναι ανοιχτή στα πάντα.
Προσωπικά με γοήτευσε δίχως να με κουράσει. Αρνήθηκα να βγάλω συμπεράσματα. Αφέθηκα μόνο στη γοητεία της και σ' αυτό το ατελείωτο παιχνίδι ρόλων και εικόνων. Ωστόσο, το τονίζω αυτό, θα καταλάβω απόλυτα και κάποιον που θα μισήσει τη ταινία, ακόμα και θα φύγει στα μισά. Έτσι είναι. Οι ακραίες, ερμητικές, παράλογες ταινίες είναι επόμενο να προκαλούν και αλοπρόσαλλες, εξ ίσου ακραίες αντιδράσεις. Οπότε να το δείτε "με δική σας ευθύνη". Σας είπα ότι μου άρεσε, αλλά δεν προτρέπω κανέναν να το δει. Είναι φιλμ για μάλλον ειδικά γούστα...

Ετικέτες ,

4 Comments:

Blogger argiris-cinefil said...

Το μόνο σίγουρο είναι ότι σηκώνει πολύ συζήτηση αυτή η ταινία όπου πιστεύω αυτός ήταν ο σκοπός του Leos Carax. Διότι σου λέει έχω κάποιο όνομα στην κινηματογραφική πιάτσα (το άλλοτε, όπως τον έχουνε βαφτίσει κατά καιρούς, “τρομερό παιδί του νέου γαλλικού κύματος”), οπότε για την επιστροφή μου (αφού έχει να κάνει ταινία 13 χρόνια) δεν θα κάνω μια απλή ταινία (όπου έτσι θα κινδύνευε να περάσει απαρατήρητος), αλλά μια ταινία “ασυναρτησία” αφιερωμένη στον ίδιο τον κινηματογράφο (ένα θέμα το οποίο όπως ξέρεις συνήθως τρελαίνει τους σινεφίλ και τους κριτικούς). Και η συνταγή είναι έτοιμη. Όλο και κάποιος θα τσιμπήσει διότι ο καθένας μπορεί να της δώσει οποιαδήποτε ερμηνεία θέλει (με άλλα λόγια να πει το μακρύ και το κοντό του), η ταινία θα προκαλέσει ντόρο, θα πολυσυζητηθεί, οι περισσότεροι κριτικοί θα την αποθεώνουν και στο τέλος όλο και κάποια βραβεία θα πάρει. Εν κατακλείδι, για μένα υπάρχουν δύο εκδοχές που γύρισε μια τέτοια ταινία: 1ον) επειδή όντως είναι αθεράπευτα ρομαντικός κι εραστής του σινεμά 2ον) ή επειδή ήθελε η επιστροφή του στα κινηματογραφικά δρώμενα να ήταν εκ του ασφαλούς. Για μένα ισχύει το δεύτερο και για αυτόν τον λόγο πιστεύω ότι πρόκειται για μια “δήθεν” ταινία.

1/5: Μετριότατη

Δεκεμβρίου 09, 2012 6:51 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Πάντως και οι κριτικοί διχάστηκαν. Στο Αθηνόραμα ας πούμε, με το οποίο συνήθως συμφωνώ, πήρε μόλις ένα αστεράκι, ενώ δίπλα του άλλοι κριτικοί το αποθέωναν με 4!

Δεκεμβρίου 09, 2012 10:10 μ.μ.  
Blogger desperado said...

εξαιρετικό κείμενο vandimir που με βρίσκει σε μεγάλο βαθμό σύμφωνο.Η ταινία μοιάζει με... καλλιτεχνικό αυνανισμό ο Καράξ διασκεδάζει και κινηματογραφεί τις πιο τρελές του ιδέες, ενώ ο θεατής απλώς παρακολουθεί διαδοχικές -όμορφες- σκηνές δίχως ιδιαίτερη συνοχή.Πάντως δε νομίζω πως μπορούμε να μιλήσουμε για ένα αριστούργημα του ποιητικού κινηματογράφου, καθώς 1) κουράζει μετά από ένα σημείο και 2) δεν αγγίζει την αισθητική τελειότητα σε όλης της την διάρκεια (Εξαίρεση η δεύτερη και τρίτη "αποστολή" και το σύντομο μουσικό διάλειμμα). Ταινία που δύσκολα δεν θα μισήσει το κοινό

Δεκεμβρίου 10, 2012 12:15 π.μ.  
Blogger argiris-cinefil said...

Ναι το είδα κι εγώ αυτό που λες για το Αθηνόραμα, όπου αιφνιδιάστηκα. Ωστόσο όμως η πλειοψηφία των ελλήνων κριτικών το αποθέωναν.

Δεκεμβρίου 10, 2012 3:53 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker