Κυριακή, Μαρτίου 18, 2007

300 Ή ΟΤΑΝ Η ΥΨΗΛΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟΝ ΦΑΣΙΣΜΟ


Όχι, δεν με ενοχλεί το θέμα της ιστορικότητας. Δεν με νοιάζει η πιστότητα των στολών ή το ακριβές όνομα του μπατζανάκη του Λεωνίδα. Πρόκειται για ταινία μυθοπλασίας (και μάλιστα χολιγουντιανή) και μπορεί να παίρνει όσες "ελευθερίες" θέλει. Αυτό που με ενόχλησε αφάνταστα στους "300" του Zack Snyder είναι το απόλυτα στρατόκαυλο του πράγματος, ο απόλυτος ύμνος του μιλιταρισμού.
Πριν πάμε σ' αυτά όμως, να πω ότι η ταινία μου άρεσε αισθητικά, ή μάλλον, για να ακριβολογήσω, ως εικόνα και μόνο. Χρησιμοποιώντας μια ιδιόρυθμη, περιορισμένη χρωματική γκάμα (χρυσό - βυσινί - μαύρο), "πειράζοντας" τις εικόνες, καταφέρνει να δώσει ένα ενδιαφέρον, απόκοσμο αποτέλεσμα. Είναι η δεύτερη φορά μετά το Sin City που ένα κόμικς μεταφέρεται τόσο πιστά (και δεν εννοώ σεναριακά μόνο, αλλά και αισθητικά) στην οθόνη. Οι εικόνες του μοιάζουν να ξεπηδούν κατ΄ ευθείαν από τις σελίδες της Varley, που χρωμάτισε με τρόπο χαρακτηριστικό το πασίγνωστο πλέον κόμικς του Frank Miller (του οποίου οι "σχετικά δεξιές" απόψεις είναι γνωστές).
Από εκεί και πέρα όμως... Είναι απίστευτη η χαρά των Σπαρτιατών που θα πεθάνουν στη μάχη, η ηδονή που νοιώθουν με την απ' την αρχή ως το τέλος σφαγή, η τρομακτική κατάφαση στον πιο σκληρό μιλιταρισμό. Νοιώθουμε την καύλα του αφηγητή - δημιουργού - σκηνοθέτη όταν εκθειάζει το σχεδόν φασιστικό σπαρτιατικό καθεστώς, που πετά τα ανάπηρα παιδιά στον Καιάδα και όσα επιβιώσουν από τις υπόλοιπες δοκιμασίες τα ανατρέφει σαν στρατιώτες και μόνο, λες και δεν έχουν να κάνουν τίποτα πιο ενδιαφέρον στη ζωή τους. Νοιώθουμε τη βαθειά του απέχθεια όχι ακριβώς προς τους υποψήφιους κατακτητές, αλλά προς τους "βάρβαρους ασιάτες". Από την άλλη, οι Σπαρτιάτες ουρλιάζουν από την αρχή μέχρι το τέλος ως Νεάντερταλ, καταχαρούμενοι που θα γνωρίσουν ένδοξο θάνατο, ουρλιάζουν υπέρ της ελευθερίας (του μιλιταριστικού, δουλοκτητικού και, μη ξεχνάμε, με βασιλιά και όχι δημοκρατικού καθεστώτος τους). Ναι, ξέρω, όταν απειλείσαι από ξένη εισβολή είναι λογικό να υπερασπίζεσαι το όποιο καθεστώς σου, αλλά όλη αυτή η υπερβολή είναι από εξοργιστική έως αστεία. Και να φανταστείτε ότι έτυχε να τα δω όλα αυτά κολλητά με τα αντιπολεμικότατα "Γράμματα από την Ιβοζίμα".
Πέραν αυτών... αρχίζει η καθαρή πλάκα. Τα Ορκς, τα cyborgs (αστακάνθρωπος ήταν μάλλον), τα τρολ, τα σχεδόν προϊστορικά τέρατα που κουβαλούν οι Πέρσες και εμφανίζουν ένα-ένα ως ατραξιόν, ο δίμετρος, γκέι, με φωνή Νταρθ Βέιντερ Ξέρξης, ο Κουασιμόδος - Άνθρωπος-Ελέφαντας Εφιάλτης, ο λύκος - μαχαιρόδοντας της αρχής, οι επίλεκτοι Πέρσες Νίντζα που πολεμούν στη ζέστη της Ελλάδας με μάσκα... Συνεχώς περίμενα ότι από κάπου θα σκάσει μύτη και το Γκόλουμ! Άφείστε που στην εποχή της Σπάρτης δεν είχε ακόμα εφευρεθεί η πνευμονία, αφού με οποιοδήποτε καιρό, με ζέστη ή με χιονοθύελλα (χιονοθύελλα; Στη Σπάρτη;;;) παιδιά, ενήλικες και γέροι ζουν και πολεμούν ημιξεβράκωτοι. Μάλλον επειδή οι Άντρες Δεν Κρυώνουν.
Αν θέλετε να πεθάνετε καταχαρούμενοι και γεμάτοι καύλα στον πόλεμο, με γειά σας με χαρά σας. Εμένα όμως μη με καλέσετε. Έχω μια δουλειά...

Ετικέτες ,

8 Comments:

Blogger ΠΡΕΖΑ TV said...

Απλα μια καλη ταινια και τιποτε παραπανω...

Μαρτίου 18, 2007 1:28 μ.μ.  
Blogger Ο ΠΕΡΙΕΡΓΟΣ said...

Η άποψη σου είναι σεβαστή απλά για την λειτουργία της Σπάρτης ρίξε μια ματια στο << Λακεδαιμονιων πολιτεία >> του Ξενοφώντα κυκλοφορεί απο τις εκδόσεις ΖΉΤΡΟΣ.

Μαρτίου 18, 2007 1:35 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Ευχαρίστως, αλλά έγραψα αρχή - αρχή ότι δεν με ενδιαφέρει ιδιαίτερα το ιστορικό μέρος. Την κρίνω μόνο σαν ταινία κα γράφω γι' αυτό που μου έβγαλε η ταινία. Όσα είπα για τη Σπάρτη είναι αυτά που είδα στο φιλμ για τη Σπάρτη. Αν αυτά βρίσκονται σε αντίθεση με τον Ξ. ή όποια άλλη αρχαία μαρτυρία, τότε ακόμα ένα μείον για το φιλμ (που, όπως είπα, δεν με ενοχλεί και τόσο). Αν πάλι το πνεύμα του "300" συμφωνεί με το αληθινό σπαρτιατικό πνεύμα, τότε, απλούστατα, δεν γουστάρω το σπαρτιατικο πνεύμα.

Μαρτίου 18, 2007 6:01 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Πολύ εύστοχες οι παρατηρήσεις σου. Να προσθέσω ότι οι Πέρσες ήταν μαύροι κατράμι και ο Ξέρξης γκέι, ενώ πουθενά δεν αναφερόταν η ύπαρξη σκλάβων στη Σπάρτη και ο κακός Έλληνας της υπόθεσης (ο Εφιάλτης) ήταν δύσμορφος σε άμεση αντίθεση με τους καλούς που ήταν παιδαράδες.
Φυσικά και το καθεστώς της Σπάρτης ήταν μιλιταριστικό, φυσικά και οι δημιουργοί μιας ταινίας δεν είναι υποχρεωμένοι να ακολουθήσουν την ιστορία καταπόδας. Ωστόσο τα στοιχεία που επιλέγεται να τονιστούν -πραγματικά ή φανταστικά- είναι ενδεικτικά ή χαρακτηριστικά των προσθέσεων των δημιουργών. Και οι "300" του Χόλιγουντ μας το παρέδωσαν το μήνυμα.
Μαύροι, αδερφές, βάρβαροι ανατολίτες, άσχημοι και ένας θεός ξέρει ποιοι άλλοι, έννοια σας και η ιστορία κινείται σπειροειδώς.

Μαρτίου 22, 2007 5:42 μ.μ.  
Blogger PiKei said...

Η Ιστορική Πιστότητα της ταινίας δεν αμφισβητείται από κανέναν (εκτός από τους Ιρανούς, αλλά αυτοί το κάνουν για λόγους μανίας καταδιώξεως). Σε παραπέμπω δε, σε δήλωση του αξιότιμου Υπουργού Πολιτισμού μας που είδε την ταινία πρώτος και δήλωσε με ανακούφιση βγαίνοντας (σε ερώτηση, νομίζω, του Ανδρεαδάκη): "Η ταινία είναι ιστορικά πιστή". Τότε ανακουφίστηκα κι εγώ γιατί αφού το λέει κοτζάμ Υπουργός Πολιτισμού, δεν μπορεί και Gay ήτανε ο Ξερξης και το Γκόλουμ απλώς τους ξέφυγε και δεν μπήκε...
Η έννοια της Ιστορικής Πιστότητας συναρτάται από το αν πηδιέται ο δικός σου "ημίθεος ήρωας" ή ο "προαιώνιος εχθρός"...
Ότι είναι Φρανκ Μίλλερ το βλέπω...
κι η πιστότητα μου είναι αδιάφορη μπροστά στην αισθητική...

Μαρτίου 24, 2007 12:21 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Για να πάρουμε τα πράγματα απ΄την αρχή, είναι μεγάλη πολιτιστική επανάσταση (για τον ίδιο) που ο κ. υπουργός πήγε σινεμά. 5 - 6 φορές θα το έχει κάνει, φαντάζομαι.
Να δεις που σε λίγο θα ανακαλύψει και το θέατρο...

Μαρτίου 25, 2007 11:47 π.μ.  
Blogger Dr NoNe ∋∈ said...

Από ό'τι έχει παρουσιάσει το Hollywood (σε ταινία) τα τελευταία χρόνια,βασιζόμενο στην Ελληνική ιστορία / μυθολογία,πείτε μου σας παρακαλώ ποια είναι εκείνη η ταινία η οποία παρουσίασε "κάτι" με καλύτερο,ποιο εύστοχο,καλαίσθητο και ποιο αποδεκτό από τους Έλληνες, τρόπο. Ας μην μιλήσουμε για την ιστορική ακρίβεια,μιλάτε όμως για τον μιλιταρισμό που παρουσιάζεται κτλπ.Ακόμα και τα τέρατα της ταινίας μπορεί να είναι υπονοούμενο εναντίων των Ασιατών μόνο για όλους εκείνους, που θέλουν να το δουν έτσι,γιατί κάποιος θα μπορούσε ανετότατα να παρομοιάσει κινηματογραφικά την όλη ιδέα των τεράτων, με την εικόνα του αγνώστου και τρομερού θεάματος ενός γιγαντιαίου στρατού από τα βάθη της Ανατολής.Αλλά όπου μας βολεύει παρατηρούμε τον μοχθηρό Αμερικάνο.Είτε σας αρέσει είτε όχι,εκείνη η ράτσα,οι Σπαρτιάτες ήταν πορωμένοι όπως παρουσιάζεται, χτένιζαν τα μακριά μαλλιά τους πριν την μάχη και πίστευαν στον ένδοξο θάνατο.Ακόμα και η ατάκα για τα βέλη και τον σκοτεινό ουρανό,είναι ιστορικό γεγονός.ΚΑι αφού τόσο πετυχημένα παρατηρήσατε όλες αυτές τις ακρότητες,όσον αφορά την εμφάνιση και την συμπεριφορά των απάνθρωπων Σπαρτιατών,αναρωτιέμαι αν τουλάχιστον παρατηρήσατε στην ταινία,ότι ποτέ δεν λερώθηκαν με ξένο αίμα...

Απριλίου 24, 2007 7:53 μ.μ.  
Blogger Νικος Π. said...

Δε σε ρώτησε κανένας αγόρι μου αν γουστάρεις ή όχι το Σπαρτιατικό πνεύμα. Αν δεν το γουστάρεις και είσαι και ανιστόρητος (όπως φαίνεται) κακώς είδες την ταινία και ακόμα πιο κακώς γράφεις και κριτική. Ελπίζω, όμως, να "γουστάρεις" να γράφεις και να διαβάζεις Ελληνικά, γιατί αυτό το χρωστάς (μεταξύ άλλων) στους Σπαρτιάτες. Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, όπου αφήνουμε τα αρχαία μας να καούν και να κλαπούν γιατί ειμαστε ανίκανοι να τα σεβαστούμε, όπου αφήνουμε τους γέρους να σαπίζουν στις ουρές για 400 (;) Ευρώ σύνταξη πείνας, όπου παίρνουμε διακοποδάνεια και χάνουμε τα σπίτια μας, όπου αν αρρωστήσουμε και δεν έχουμε λεφτά είμαστε χαμένοι από χέρι δεν είμαστε σε θέση να κρίνουμε τους Σπαρτιάτες. Γιατί είμαστε όλοι για τον Καιάδα.

Μαΐου 25, 2008 7:01 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker