ΜΙΑ ΟΝΤΩΣ ΕΦΙΑΛΤΙΚΗ ῾῾ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ῾῾
῾῾Η Πλατφόρμα῾῾ (El Hoyo) είναι μια ισπανική ταινία, η πρώτη μεγάλου μήκους του Galder Gaztelu-Urrutia του 2019. Πρόκειται για μια ταινία (περίπου) τρόμου και είναι πραγματικά εφιαλτική.
Σε απροσδιόριστο τόπο και χρόνο υπάρχει μια αχανής κάθετη φυλακή. Δεν ξέρουμε ακριβώς πώς και γιατί μπαίνει κανείς εκεί (στην περίπτωση που δεν είναι κοινός ποινικός, διότι υπάρχουν και μη ποινικοί). Δεν ξέρουμε πώς είναι εξωτερικά το κτίριο (δεν θα το δούμε ποτἐ). Αυτό που ξέρουμε είναι ότι σε κάθε κελί υπάρχουν δύο κρατούμενοι.Κάθε μέρα, μια συγκεκριμένη ώρα, μια μεγάλη πλατφόρμα κατεβαίνει (και μετά ανεβαίνει πάλι) τους πάμπολλους ορόφους του κτιρίου. Δεν θα σας πω ποια ακριβώς είναι η λειτουργία αυτής της πλατφόρμας. Πάντως μια φορά το μήνα οι δύο ένοικοι του κάθε κελιού (αν επιβιώσουν) αλλάζουν όροφο, πράγμα που έχει, όπως θα δείτε, τεράστια σημασία για την επιβίωσή τους. Ο νέος όροφος (ψηλότερα ή βαθύτερα) διαλέγεται εντελώς τυχαία. Ο ήρωας πασχίζει να αλλάξει το ῾῾καθεστώς῾῾ της απάνθρωπης αυτής φυλακής...
Η ιδέα είναι πραγματικά σατανική (εφιαλτική μάλλον, όπως είπα στην αρχή) και είναι εφάμιλλη των καφκικών εφιαλτών. Σύντομα, αφού από την αρχή θα αντιληφτούμε πώς λειτουργεί η φυλακή και η περίφημη πλατφόρμα, καταλαβαίνουμε ότι το φιλμ λειτουργεί ως κοινωνική αλληγορία.Οι κοινωνικές τάξεις, η ύπαρξη των οποίων είναι το βασικό χαρακτηριστικό του συστήματος, και η λειτουργία τους: Εδώ ο δημιουργός υποστηρίζει ότι η ίδια η ύπαρξή τους μετατρέπει τον άνθρωπο σε κτήνος, σε μη άνθρωπο. Ένα κτήνος που είναι έτοιμο να κάνει τα πάντα για την επιιβίωση. Προφανώς το ένστικτο επιβίωσης είναι εκ γενετής βαθιά ριζωμένο στον άνθρωπο. Η κτηνωδία όμως που είναι δυνατόν να προκαλέσει πυροδοτείται και φέρνει τα φριχτά της αποτελέσματα από το κοινωνικό σύστημα που κύριο χαρακτηριστικό του είναι η αδικία.
Δυνατό σασπένς παρά το κλειστοφοβικό κλίμα και το στιλ ῾῾ταινίας δωματίου῾῾, μερικές άγριες σκηνές που απευθύνονται μόνο σε θεατές με γερά στομάχια, ανοιχτό τέλος που πολύ λίγα εξηγεί και, θα το ξαναπώ, μια εξαιρετική ιδέα. Την χαρακτήρισα αρχικά καφκική, γιατί όχι όμως και οργουελική;
0 Comments:
Δημοσίευση σχολίου
<< Home