Παρασκευή, Νοεμβρίου 23, 2007

ΛΕΟΝΤΕΣ, ΑΜΝΟΙ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΞΕΡΟΥΜΕ ΗΔΗ ΚΑΛΑ


Ένας γερουσιαστής - γεράκι (θα μπορούσε να είναι το δεξί χέρι του Μπους) ανταλλάσει επιχειρήματα με μια "αριστερή" (για τα αμερικάνικα δεδομένα) δημοσιογράφο. Ένας καθηγητής πανεπιστημίου ανταλλάσει άλλα επιχειρήματα με έναν προικισμένο φοιτητή που έχει "αποσυρθεί" αηδιασμένος από την κατάσταση των πραγμάτων και πιστεύοντας ότι τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει. Δύο άλλοι φοιτητές ταπεινής καταγωγής κατατάσονται, πάνε "ηρωικά" και εθελοντικά στο Αφγανιστάν και... τους τρώει η μαρμάγκα. Πάνω σ' αυτούς τους τρεις άξονες κινείται το "Λέοντες αντί Αμνών" του αξιόλογου και σαν σκηνοθέτη (και από τους πλέον προοδευτικούς σταρ) Robert Redford, που διαθέτει στα συν του κι ένα λαμπρό καστ.
Δυστυχώς όμως βρήκα το φιλμ μάλλον το χειρότερό του. Κατ' αρχάς νομίζω ότι πάσχει από υπερβολική θεατρικότητα. Πρόκειται για σινεμά που διαδραματίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε κλειστά δωμάτια με ανθρώπους που μιλάνε ακατάπαυστα. Ίσως λειτουργεί στο θέατρο, στην οθόνη όμως... Σημαντικότερο αρνητικό στοιχείο όμως είναι οι αρκετές ιδεολογικές μου αντιρρήσεις - παρά το ότι η πρόθεση του Redford είναι σαφώς να αφυπνίσει τους αμερικάνους ενάντια στην τρέχουσα πολιτική της χώρας τους. Διευκρινίζω: Από τη μία τάσσεται ενάντια στους βρώμικους πολέμους Ιράκ και Αφγανιστάν, από την άλλη όμως ηρωοποιεί τους δύο φαντάρους που δίνουν τη ζωή τους εθελοντικά "για την πατρίδα" (;;;;), πράξη που στηρίζουν με θολά και ασαφή επιχειρήματα που δεν πολυέπιασα. Προσωπικά θα είχα την σαφέστατη και "σκληρή" άποψη ότι, ακόμα κι αν κινούνται από "καλές προθέσεις", τα ήθελαν και τα έπαθαν. Ας πρόσεχαν. Από την άλλη, μου φαίνεται άτοπο να αφιερώνει κανείς τη μισή σχεδόν ταινία στον διαλογο της προοδευτικής δημοσιογράφου και του σκληροπυρηνικού ημιφασίστα γερουσιαστή και στα επιχειρήματά τους κατά και υπέρ των πολέμων. Πώς να σας το πω; Είναι σα να θέλω να κάνω μια αντιρατσιστική π.χ. ταινία και για πάνω απο μισή ώρα να βάζω να ανταλλάσουν επιχειρήματα υπέρ ή κατά του ρατσισμού ένας του Συνασπισμού και, ας πούμε, ο Πλεύρης. Δεν έχει νόημα. Θεωρώ ορισμένα απλά πράγματα λυμένα εξ αρχής και δεν έχω καμιά όρεξη να σπαταλώ τεράστιο χρόνο στα επιχειρήματα του κάθε Πλεύρη, που πρεσβεύουν κάτι προφανώς ψευδές και επικίνδυνο. Και μη μου πείτε το γνωστό "οι αμερικάνοι είναι τόσο ουγκ ώστε πρέπει να ακούσουν από την αρχή ακόμα κι αυτά τα προφανή για μας πράγματα". Διότι, απλούστατα, η ταινία είναι έτσι φτιαγμένη (το "καθιστικό" και η έλλειψη δράσης και πλοκής που λέγαμε) ώστε εξ ορισμού θα τη δουν πολύ λίγοι και ήδη "ψαγμένοι". Οποτε, ποιο το νόημα;
Για μια ακόμα φορά λοιπόν επιβεβαιώθηκε για μένα η αλήθεια ότι οι καλές προθέσεις δεν αρκούν στην τέχνη για να παραχθούν και καλά αποτελέσματα. Θα το ξεχάσω και θα περιμένω την επόμενη σκηνοθετική δουλειά του Redford.
ΥΓ: Επιβεβαίωσα για μια ακόμα φορά το πόσο ταιριάζει στον Τομ Κρουζ να παίζει ρόλους μαλάκα. Είναι ιδανικός.

Ετικέτες ,

2 Comments:

Blogger theachilles said...

Καλημέρα.
Δε θα μπορούσα να διαφωνώ περισσότερο με πολλά σημεία του κειμένου σου. Καταρχάς, από το κείμενό σου βγαίνει το συμπέρασμα ότι ο διάλογος είναι αχρείαστος κάποιες φορές. Μια τέτοια θέση δε διαφέρει και πολύ από εκείνες των ρατσιστών π.χ., που αναφέρεις και εσύ. Η διαλεκτική μέθοδος είναι απαραίτητη, αφενός επειδή δεν υπάρχει απόλυτα καλό και απόλυτα κακό (ήταν εμφανής άλλωστε η πρόθεση του Redford να κάνει κριτική στη "δημοσιογράφο" αλλά και στους θεωρητικολόγους του καναπέ της γενιάς του, βάζοντας μέσα και τον εαυτό του), αφετέρου επειδή είναι μέσα από την παρουσίαση των απόψεων και τη σύγκρουσή τους που εμφανίζονται οι αδυναμίες τους.

Επίσης, τον Redford τον τιμά στα μάτια μου το γεγονός ότι δεν επέλεξε τον εύκολο δρόμο που προτείνεις με την από άκρη σε άκρη καταδίκη των δύο φερέλπιδων νέων που έγιναν εθελοντές. Και αυτό γιατί δεν είναι αυτοί και οι απόψεις τους (και των ομοίων τους) που συνιστά την μεγαλύτερη απειλή. Είναι η απάθεια των θιασόντων της άλλης μεριάς, η παθητικότητά τους και η βόλη τους στον καναπέ και τα λόγια. Αυτοί ευθύνονται για τη δημιουργία των συνθηκών που όχι απλώς γεννούν τις ακραίες απόψεις, αλλά τις οδηγούν στην επικράτηση. Άρα, ο σκηνοθέτης Redford διαφωνεί με τις θέσεις των δύο νέων, αλλά συμφωνεί με την στάση τους και με το γεγονός ότι δεν κάθονται με σταυρωμένα τα χέρια να μιλούν, αλλά ενεργούν. Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνει στον αμερικανό πολίτη, όπως γίνεται ξεκάθαρο και στο κομμάτι του ιδίου με τον απαθή φοιτητή.

Τώρα, πρέπει να εκφράσω τις αμφιβολίες μου για τον αν αυτός ο έξυπνος μεν, δύσκολος δε δρόμος είναι ο κατάλληλος για να πεισθούν οι συμπατριώτες του. Μάλλον αυτό θα σκέφθηκε και ο ίδιος και είπε να επικαλεστεί το συναίσθημα στις σκηνές της στρατιωτικής επιχείρησης και σε εκείνες της μάλλον υπερβολικής Streep. Εκεί είναι που χάνει αρκετούς πόντους το φιλμ κατ'εμέ. Όμως, στα απολαυστικότατα διαλογικά του μέρη διατηρεί έναν εξαιρετικό, καθ'όλα κινηματογραφικό ρυθμό. Διαφωνώ με τα περί θεατρικότητας που γράφεις, δηλαδή ο Ρομέρ ή ο Ντράγιερ της "Γερτρούδης" δεν έφτιαχναν καθαρό κινηματογράφο;
Συγχαρητήρια για το blog!

Νοεμβρίου 24, 2007 11:52 π.μ.  
Blogger vandimir said...

Ευχαριστώ πολύ (άρχισα από το τελευταίο).
Λοιπόν, αντιλαμβάνομαι αυτά που λες περί διαλόγου, αλλά σου είπα: Υπάρχουν ορισμένα πράγματα που τα θεωρώ λυμένα, ξεκάθαρα. Θα μπορούσα να το θέσω αλλιώς, πολύ πιο υποκειμενικά: Επειδή ακριβώς θεωρώ κάποια στοιχειώδη πράγματα δεδομένα (πολύ λίγα, πίστεψέ με), εγώ προσωπικά βαρέθηκα παρακολουθώντας το διάλογο ενός ημιφασίστα και ενός προοδευτικού για το αν είναι καλοί οι πόλεμοι της Αμερικής. Όπως, ας πούμε, θα βαριόμουν να παρακολουθήσω έναν εμπεριστατωμένο διάλογο ανάμεσα σε έναν αριστερό και σε έναν ναζί, ο οποίος θα υποστήριζε με επιχειρήματα ότι πρέπει να εξοντώσουμε κάθε εβραίο, ακόμα και νεογέννητο, επειδή είναι "μολυσμένη" φυλή ή κάτι τέτοιο. Και αν ακόμα τύχαινε να καθήσω και να δω έναν τέτοιο διάλογο στην TV (που δεν βλέπω ούτως ή άλλως), πάλι δεν θα τον έβαζα σε μια ταινία μου. Απλώς επειδή τον θεωρώ άχρηστο, όχι "κακό" ή οτιδήποτε τέτοιο. Φυσικά και είναι τεράστια η αξία του διαλόγου, αλλά, τουλάχιστον στον "πολύτιμο" κινηματογραφικό χρόνο, ας γίνεται (ο διάλογος) πάνω σε θέματα που έχουν περισσότερο ενδιαφέρον (για μένα τουλάχιστον - είναι και πάλι υποκειμενικό το σχόλιο, το ξέρω). Ο άλλος διάλογος, καθηγητή - φοιτητή, με ενδιέφερε περισσότερο, καθώς πραγματευόταν ένα όντως αμφιλεγόμενο θέμα.
Πάντως συμφωνώ μαζί σου για τους στόχους του Ρέντφορντ, τους οποίους εκτιμώ. Γι' αυτό μίλησα για καλές προθέσεις.
Πολύ ενδιαφέρων πάντως και ο μεταξύ μας διαλογος. Ας τον συνεχίσουμε.

Νοεμβρίου 24, 2007 1:40 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker