Πέμπτη, Νοεμβρίου 21, 2013

ΟΙ 6 ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΟΛΟΦΟΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΙΤΑΛΙΚΟ GIALLO

Το ιταλικό giallo είναι ένα είδος που ήκμασε στη χώρα αυτή τις δεκαετίες 60 και 70. Στα όρια της ταινίας τρόμου, μερικές φορές μπαίνει στα χωράφια του φανταστικού και του υπερφυσικού, τις περισσότερες όμως ασχολείται με serial killers, γραφικές δολοφονίες, αίμα... Διαθέτει επίσης δική του αισθητική και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Φαίνεται ότι ποτέ το giallo δεν ενδιαφέρθηκε για αληθοφανείς καταστάσεις, για τον όποιο ρεαλισμό, για τις καλές ηθοποιίες. Αντίθετα η γραφική βία, το σκηνοθετικό στιλ, η σεξουαλικότητα και οι μάλλον τραβηγμένες ή και απίθανες πλοκές υπήρξαν νομίζω το φόρτε του.
Από τους σημαντικότερους - αν όχι ο σημαντικότερος - δημιουργούς του είδους είναι βέβαια ο Mario Bava (1914-1980). To "Sei Donne per l'Assassino" (μεταφράζεται "6 Γυναίκες για τον Δολοφόνο', αλλά ο αγγλόφωνος τίτλος είναι "Blood and Black Lace" γυρίστηκε το 1964 και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα του έργου του. Μια σειρά από φρικτές δολοφονίες όμορφων μοντέλων συμβαίνει σε έναν οίκο μόδας που διευθύνει μια χήρα. Ο δολοφόνος,κάποιος με καμπαρντίνα, καπέλο και λευκή μάσκα, άμεση αναφορά στον κινηματογραφικό "Αόρατο Άνθρωπο" της δεκαετίας του 30, εμφανίζεται από την αρχή, αλλά φυσικά δεν ξέρουμε ποιος είναι. Στο μεταξύ όλοι όσοι εμπλέκονται με τον οίκο (ιδιοκτήτες, λογιστής, μόδιστρος κ.ά.) είναι εξ ίσου ύποπτοι. Φυσικά το τέλος κρύβει ανατροπές και εκπλήξεις, ενώ τα πτώματα ωραίων γυναικών έχουν, επίσης φυσικά, συσσωρευτεί.
Αυτό που έχει σημασία στην ταινία είναι το στιλ του Μπάβα. Στιλ καθαρά οπτικό βεβαίως. Ο Μπάβα χρησιμοποιεί σχεδόν συνεχώς τεχνητούς, και μάλιστα χρωματιστούς, φωτισμούς, δημιουργώντας υποβλητική, εξωπραγματική ατμόσφαιρα. Οι πηγές τους, καθώς και τα χρώματα, είναι στην πραγματικότητα αδύνατο να υπάρχουν. Ωστόσο ο δημιουργός αδιαφορεί πλήρως γι΄αυτό. Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που αδιαφορεί για την αληθοφάνεια της εικόνας αδιαφορεί και για τη σεναριακή αληθοφάνεια. Τα πάντα θυσιάζονται στην ατμοσφαιρικότητα. Τα αποτελέσματα είναι συχνά εντυπωσιακά. Η εικόνα μπορεί να καθηλώσει. Η επιρροή του, σημειωτέον,  στο οπτικό στιλ του Αρτζέντο είναι κάτι παραπάνω από προφανής. Στο στιλ αυτό προσθέστε και την διάχυτη σεξουαλικότητα - δίχως στην πραγματικότητα να βλέπουμε το παραμικρό - τα σέξι εσώρουχα, τα ημίγυμνα πτώματα... σχεδόν μπορούμε να μιλήσουμε για μια μπαρόκ, νοσηρή ατμόσφαιρα νεκροφιλίας.
Προσωπικά δεν είμαι φανατικός των giallo. Όσο ενδιαφέροντα και αν είναι τα οπτικά αποτελέσματα ενός Bava δεν παύουν να μου φαίνονται αστείες οι καταστάσεις - και ακόμα πιο αστείες οι ηθοποιίες. Ωστόσο στο σύνολό του πρόκειται για ενδιαφέρον κινηματογραφικό φαινόμενο, το οποίο μάλιστα διαθέτει φανατικούς οπαδούς. Θα σας πρότεινα να πάρετε μια γεύση, έστω κια δεν πάρετε το είδος πολύ στα σοβαρά. Η ταινία αυτή προσφέρεται.

Ετικέτες , , ,

7 Comments:

Blogger argiris-cinefil said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

Νοεμβρίου 23, 2013 12:48 μ.μ.  
Blogger argiris-cinefil said...

Λατρεύω τα ιταλικά giallo κι αυτή η ταινία πρόκειται σίγουρα για μία από τις καλύτερες και κυρίως από τις πιο αντιπροσωπευτικές αυτού του υπέροχου νοσηρού είδους. Ευρηματικότατοι φόνοι και φοβερή ατμόσφαιρα από τις στυλιστικές πινελιές του Μπάβα. Αν και giallo πιστεύω ότι σεναριακά στέκεται μια χαρά και είναι πειστική ως προς τον σκοπό της. Το λέω αυτό διότι έχω δει πολλές “σοβαρές” ταινίες τρόμου ανάλογης θεματικής που σεναριακά είναι να τραβάς τα μαλλιά σου. Θεωρώ πως ο Αρτζέντο ξεπέρασε τον δάσκαλο του.

4/5: Πολύ καλή

Νοεμβρίου 23, 2013 12:52 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Όπως είπα δεν είμαι τόσο φανατικός όσο εσύ των gialli. Ωστόσο αναγνωρίζω σαφώς τη γοητεία τους και τα θεωρώ πολύ ιδιαίτερο είδος.
Μπάβα ομολογώ ότι δεν έχω δει πολύ οπότε δεν μπορώ να συγκρίνω και να πω αν ο Αρτζέντο τον ξεπέρασε. Πάντως ο τελευταίος στην καλή του περίοδο (τέλη 70ς - αρχές 80ς) πέτυχε όντως εντυπωσιακά αποτελέσματα, στο επίπεδο της εικόνας τουλάχιστον.

Νοεμβρίου 23, 2013 6:43 μ.μ.  
Blogger argiris-cinefil said...

Καλά κι εγώ μην νομίζεις ότι έχω ξεψαχνίσει την φιλμογραφία του Μπάβα. Δέκα ταινίες του έχω δει αλλά πιστεύω ότι είναι αρκετές για να βγάλω ένα συμπέρασμα για το έργο του. Για μένα ο Αρτζέντο μεσουράνησε από την αρχή κιόλας της καριέρα του με το εκπληκτικό “The Bird with the Crystal Plumage” μέχρι τέλη 80ς. Την δεκαετία του ‘90 έκανε μετριότητες ενώ από το 2000 κι έπειτα απλά δεν βλέπεται. Θεωρώ ότι στην καλή του περίοδο ο Αρτζέντο εκτός από τα εντυπωσιακά αποτελέσματα στο επίπεδο της εικόνας, τα περίτεχνα θρίλερ του στηρίζονταν και σε πολυσύνθετα, ευρηματικά, περίπλοκα και γενικώς ψαγμένα σενάρια (εξαιρώ εκείνα που εμπεριέχουν το φανταστικό στοιχείο καθώς πιστεύω αξιολογούνται με άλλα κριτήρια).

Νοεμβρίου 24, 2013 1:30 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Γιατί όμως; Τα φανταστικά είναι από τα καλύτερα του Αρτζέντο. Συνηθως βέβαια τα σενάρια είναι χαώδη και οι ηθοποιίες άστα να πάνε, αλλά οπτικά είναι εξ ίσου καλά αν όχι καλύτερα (εννοώ κυρίως τα Σουσπίρια και Ινφέρνο)


Νοεμβρίου 24, 2013 3:46 μ.μ.  
Blogger argiris-cinefil said...

Εννοείται ότι το ”Σουσπίρια” είναι κορυφή (με το “Ινφέρνο” είχα ψιλοαπογοητευτεί). Εγώ αναφέρομαι αποκλειστικά στο σενάριο όπου όπως είπες κι εσύ εκείνα που περιέχουν το φανταστικό στοιχείο συνήθως είναι χαώδη αδιαφορώντας αρκετές φορές και για τα στοιχειώδη, ενώ αντιθέτως εκείνα που δεν περιέχουν το φανταστικό στοιχείο παρουσιάζουν μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας καθώς πρέπει να σε πείσουν ως προς την ρεαλιστικότητα και την αληθοφάνειά τους, οπότε και θα το εκτιμήσω περισσότερο.

Νοεμβρίου 25, 2013 1:36 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Σωστό όσον αφορά το σενάριο.

Νοεμβρίου 26, 2013 7:43 π.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker