Δευτέρα, Οκτωβρίου 15, 2012

Ο ΙΟΥΛΙΟΣ ΚΑΙΣΑΡΑΣ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ

Οι μεγάλες ταινίες των αδελφών Paolo και Vittorio Taviani έγιναν πίσω στη δεκαετία του 70 (άντε και στις αρχές του 80). Μετά ήρθε η δημιουργική παρακμή. Και ξαφνικά, ογδοντάρηδες πια (!), γυρίζουν το 2012 το "Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει" (Cesare deve Morire) και έρχονται αναπάντεχα ξανά στην επικαιρότητα, κερδίζοντας μάλιστα τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες.
 Γενικά δεν μου πολυαρέσουν οι ταινίες που ασχολούνται με το "σινεμά μέσα στο σινεμά" ή το "θέατρο μέσα στο σινεμά", πολύ περισσότερο μάλιστα όταν είναι ημιντοκιμαντερίστικες. Ωστόσο εδώ θα "βγάλω το καπέλο" στους γηραιούς αδελφούς, γιατί αυτό που έχουν κάνει είναι και ευφάνταστο και πολύ δυνατό. Η ιδέα είναι εντυπωσιακή: Κάποιοι φυλακισμένοι (και μάλιστα βαρυποινίτες, σε φυλακές ύψιστης ασφάλειας) ανεβάζουν τον "Ιούλιο Καίσαρα" του Σέξπιρ. Ναι, όμως και στην ταινία αυτό ακριβώς βλέπουμε. Την προετοιμασία μέσα στις φυλακές, τις προσπάθειες όλων, τη μεταμόρφωσή τους. Μόνο που οι ίδιοι οι Ταβιάνι έχουν εισχωρήσει στις φυλακές και κινηματογραφούν το ίδιο το γεγονός. Οπότε οι ηθοποιοί είναι όντως βαρυποινίτες, οι οποίοι ερμηνεύουν συγχρόνως και τους σεξπιρικούς ρόλους και τους εαυτούς τους στα διαλείμματα των προβών. Στο τέλος μάλιστα, στα credits, αναφέρονται, μαζί με τα ονόματα, και οι ποινές τους και οι λόγοι για τους οποίους τις εκτίουν.
 Αυτό που είναι πάνω απ' όλα συγκλονιστικό για μένα σ' αυτό το διαρκές παιχνίδι θεάτρου - πραγματικότητας, είναι οι φοβερές ερμηνείες όλων σχεδόν των ηθοποιών - κατάδικων. Όλοι έχον δοθεί με πάθος στους ρόλους τους, όλοι τούς ζουν πραγματικά, όλοι πιάνονται απ' αυτούς για να ξεφύγουν από την άθλια καθημερινότητά του εγκλεισμού, και τα ερμηνευτικά αποτελέσματα είναι απίστευτα. Οι Ταβιάνι παίζουν έξυπνα με το χρώμα, που μετετρέπεται από έγχρωμο σε ασπρόμαυρο, και τοποθετούν τη σεξπιρική δράση άλλοτε στο σανίδι (στην τελική παράσταση) κι άλλοτε ανάμεσα στους τοίχους της φυλακής, στους διαδρόμους, στους κοινόχρηστους χώρους, στις μίζερες, γκρίζες αυλές. Έτσι ο λόγος του Σέξπιρ μεταφέρεται στο σήμερα και οι ατάκες περί ελευθερίας, δημοκρατίας, φιλίας, προδοσίας κλπ. αποκτούν άλλο νόημα, καθώς φωτίζονται κάτω από το σύγχρονο φως και μάλιστα σε απόλυτες συνθήκες έλλειψης ελευθερίας.
Σας ξαναείπα: Δεν είμαι πολύ φίλος του είδους. Το συγκεκριμένο φιλμ όμως με κράτησε, κυρίως χάρη στις ερμηνείες του (δεν πιστεύεις ότι πρόκειται για ερασιτέχνες φυλακισμένους). Συνίσταται ανεπιφύλακτα σε σινεφίλ θεατρόφιλους (και όχι μόνο). Η τελευταία ατάκα δε ενός, αληθινού όπως είπαμε, βαρυποινίτη είναι συγκλονιστική: "Από τότε που ανακάλυψα την τέχνη το κελλί μου έγινε πραγματική φυλακή".

Ετικέτες , ,

3 Comments:

Blogger atreju said...

Κατά την γνώμη μου η ταινία είναι εξαιρετική. Το σκεπτικό, το σκηνικό της φυλακής, οι ηθοποιοί που τα δίνουν όλα γιατί δεν έχουν από που αλλού να πιαστούν.
Αλλά κυρίως οι σκέψεις στις οποίες σε βάζει. Τι είναι φυλακή, τι σωφρονισμός, αξίζει κάποιος όλη αυτή την εκδικητική συμπεριφορά εκ μέρους της κοινωνίας, μπορείς μήπως όλες αυτές τις "χαμένες" ζωές να τις επαναφέρεις εύκολα ξανά στο κοινωνικό σύνολο?
Και επίσης γιατί ασχολείται με ένα θέμα ταμπού. Που κανέναν δεν νοιάζει, σε καμμία σχεδόν συζήτηση δεν αναφέρεται, αλλά τελικά αφορά ένα σεβαστό ποσοστό (~1-2%) του πληθυσμού.

Θα την κατέτασα ως καλύτερη για φέτος - μέχρι στιγμής τουλάχιστο.

Οκτωβρίου 16, 2012 11:26 π.μ.  
Blogger argiris-cinefil said...

Όντως οι ερμηνείες είναι όλα τα λεφτά όπου απογειώνουν το σύνολο. Αν και δεν αρέσκομαι σε τέτοιου είδους ταινίες, ωστόσο εδώ πρόκειται για κάτι πολύ αξιόλογο. Πάντως προσωπικά θα ήθελα να βλέπαμε περισσότερα πράγματα για την ζωή τους μέσα στην φυλακή. Συμφωνώ για την αποτελεσματική χρήση του χρώματος, από την άλλη όμως βρήκα κάπως προχειροδουλεμένη την αφήγησή της όσον αφορά την αρχή και το τέλος της. Πιστεύω αν την είχαν “δουλέψει” περισσότερο θα είχαν καλύτερα αποτελέσματα στην δραματουργία της ταινίας.

3/5: Καλή

Οκτωβρίου 16, 2012 3:59 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Πάντως, παρά τις επιφυλάξεις μου για το είδος (πρόκειται για καθαρά προσωπικό "βίτσιο" και δεν επιδέχεται αιτιολόγησης), συμφωνώ και εγώ ότι είναι μια από τις πιο δυνατές φετινές ταινίες.

Οκτωβρίου 19, 2012 12:30 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker