Δευτέρα, Ιουλίου 14, 2008

ΣΙΩΠΗΛΟΣ ΘΕΑΤΗΣ (ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ;)


Να λοιπόν που συμπτωματικά έτυχε να δω τόσο κοντά τη μια στην άλλη τις δύο ταινίες που θεωρείται ότι μιλάνε έμμεσα για το ίδιο το σινεμά, την ηδονοβλεπτική του διάσταση, την παθητικότητα του θεατή. Έγραφα πρόσφατα για τον "Ηδονοβλεψία" του Powell και ιδού τώρα ο περίφημος "Σιωπηλός Μάρτυρας" (Rear Window) του 1954 του Alfred Hitchcock (1899-1980). Κλασική ταινία, για την οποία έχουν γραφτεί πολλά, παρακολουθείται μέχρι σήμερα με αμείωτο ενδιαφέρον, καθώς ο φωτογράφος Τζέιμς Στιούαρτ, καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι με σπασμένο πόδι, παρακολουθεί τους γείτονές του για να σκοτώσει την ώρα του (μάλλον του αρέσει όμως). Ώσπου γίνεται μάρτυρας ενός πιθανού φόνου και τότε τα πράγματα αρχίζουν να σοβαρεύουν...
Και πάλι παραβολή για τον κινηματογράφο λοιπόν. Όταν ο ήρωας παρακολυθεί τα τεκταινόμενα στην απέναντι πολυκατοικία (όταν ο θεατής παρακολουθεί μια ταινία) είναι καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι (είναι κλεισμένος σε μια σκοτεινή αίθουσα), άρα και στις δύο περιπτώσεις μακριά από την αληθινή ζωή. Η δράση, η ζωή, υποκαθίστανται από την παρακολούθηση των ζωών των άλλων (ή μιας ταινίας). "Είμαστε όλοι κατά βάθος ηδονοβλεψίες" μοιάζει να λέει ο Χίτσκοκ και το δείχνει αυτό βάζοντας τόσο τη μνηστή του ήρωα (Γκρέις Κέλι) όσο και την ηλικιωμένη νοσοκόμα να "κολλάνε" άμεσα τον ηδονοβλεπτισμό του πρωταγωνιστή και μάλιστα να γίνονται φανατικότερες από αυτόν στην έρευνα για τη λύση του μυστηρίου (ή, αν θέλετε, στο να χώνονται στις ζωές των άλλων). Και μάλιστα ο προσωρινά ανάπηρος ήρωας είναι, όπως είπαμε, φωτογράφος και διαθέτει σύγχρονες για την εποχή κάμερες, σαν για να τονιστεί η σχέση του με το σινεμά. Ωστόσο ο Χίτσκοκ μοιάζει να μας λέει ότι δεν μπορείς να παίζεις ακίνδυνα μ' όλα αυτά. Είπαμε, κάποια στιγμή τα πράγματα σοβαρεύουν.
Δεν είναι δικές μου αναλύσεις όλα τα παραπάνω. Η διάσταση αυτή της ταινίας έχει πολλές φορές επισημανθεί σε κείμενα εδώ και πολλά χρόνια. Το ερώτημα που ίσως παραμένει είναι αν ο Χίτσκοκ, ένας διασκεδαστής στην ουσία, που δούλευε στο Χόλιγουντ, τα έκανε συνειδητά όλα αυτά. Δεν νομίζω ότι έχει σημασία η απάντηση. Να θυμάστε ότι στην τέχνη (σε όλες τις τέχνες) ο θεατής / ακροατής / αναγνώστης ή ό,τι άλλο πολύ συχνά εντοπίζει διαστάσεις και νοήματα που ο ίδιος ο δημιουργός δεν είχε σκεφτεί. Αυτό το παιχνίδι άλλωστε με το ενίοτε ασαφές νόημα του έργου τέχνης είναι ακριβώς μια από τις γοητευτικότερες πλευρές της.
Πέραν των αναλύσεων όμως, η ταινία παραμένει και σε πρώτο επίπεδο γοητευτικότατη. Εξαιρετικό χιούμορ, έξυπνες ατάκες, κλασικό χιτσκοκικό σασπένς που όσο προχωρά κορυφώνεται, συν την ενδιαφέρουσα σκιαγράφηση του μικρόκοσμου της πολυκατοικίας (ένα είδος μικρογραφίας της κοινωνίας), την κάνουν μια από τις καλύτερες του δημιουργού της. Αν δεν την έχετε δει σπεύσατε.

Ετικέτες ,

5 Comments:

Blogger zamuc said...

Το είδα προ ημερών σε θερινό και ήταν πραγατικά ότι πρέπει για ένα ωραίο καλοκαιρινό βράδυ.
Συμφωνώ απόλυτα με αυτή τη φράση σε βαθμό "πολύ συχνά εντοπίζει διαστάσεις και νοήματα που ο ίδιος ο δημιουργός δεν είχε σκεφτεί" σε βαθμό που ορισμένες φορές με ενοχλεί κιόλας να ψάχνουμε εξαναγκαστικά για μηνύματα εκεί που ο δημιουργός μπορεί απλά να μην τα συμπεριέλαβε. Δεν το λέω για τη συγκεκριμένη ταινία αλλά γενικά.

Ιουλίου 14, 2008 8:48 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Ναι, αυτό είναι όντως ένα θέμα. Γίνεται όμως συχνότατα και με εντελώς διανοούμενους δημιουργούς, που σαφώς το έργο τους περιέχει "νοήματα", πλην ομως το κοινό ή οι κριτικοί βρίσκουν κι άλλα, που δεν υπήρχαν στην αρχική πρόθεση των δημιουργών.
Τέλος πάντων, όντως δεν είναι ανάγκη να ψάχνουμε ντε και καλά για τέτοια. Μερικές φορές πάντως αυτό μπορεί να γίνεται και σαν παιχνίδι.

Ιουλίου 14, 2008 11:29 μ.μ.  
Blogger Snaporaz said...

Η ταινία είναι όντως από τις καλύτερες του Χίτσκοκ.

Στο άλλο θέμα τώρα:

κατά την γνώμη μου κάθε θεατής δίνει μια ερμηνεία στο έργο, ανάλογα με την παιδεία, τα βιώματά του κτλ, δεν μπορούμε να το αποφύγουμε αυτό.


Οι μεγάλοι δημιουργοί νομίζω είναι σε γενικές γραμμές σαφείς (αυτό άλλωστε είναι το μεγαλείο τους) σε αυτό που λένε - γνώμες και κρίσεις πάνω σε αυτό τώρα μπορεί να διαφέρουν ή να ξεφεύγουν από τις προθέσεις τους.
Ας πούμε στον σιωπηλό θεατή είναι σαφές ότι ο Χίτσκοκ μιλάει για την ηδονοβλεψία και τα άλλα που γράφεις.
Παραβολή με τον κιν/φο μπορεί να μην είχε σκοπό να κάνει, από την στιγμή όμως που το έργο του είναι καλοφτιαγμένο και σαφές, μπορεί να γίνει αφορμή για τις σκέψεις που κάνεις, και για πολλές άλλες ακόμα.Αυτό το βρίσκω θετικό.

Το πρόβλημα δημιουργούν ορισμένοι κουλτουριάρηδες ( μου έρχονται στο μυαλό ο Ταρκόφσκυ (ιδίως στις τελευταίες ταινίες του), ο Αγγελόπουλος, ο Χάνεκε, ο Ζουλάφκσυ κτλ) οι οποίοι, μη έχοντας σαφή εικόνα του τι θέλουν να πουν ή μη έχοντας ιδιαίτερα αξιόλογες ιδεές, καταφεύγουν σε διπλο-τριπλοσυμβολισμούς.

Αυτό εντυπωσιάζει διάφορους ελαφρόμυαλους σνομπ κριτικούς, που έχουν ανάγκη να "καταλάβουν κάτι" που ο απλός θεατής δεν πιάνει.Είναι υπαρξιακό το θέμα νομίζω - γι'αυτό άλλωστε προκαλεί χασμουρητά στον περισσότερο κόσμο.

Ιουλίου 16, 2008 4:38 μ.μ.  
Blogger 0comments said...

Γειά!

Ιουλίου 16, 2008 9:31 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

ΒΑΦΤΙΣΙΑ ΣΤΟ ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ

(για τη Ντόρα)

Τα μάτια της γεμίσαν την εκκλησιά.
Τα δάκρυα της θα φέρναν κατακλυσμό.
Και οι πιστοί απορήσαν που ξαφνικά
ενιώσαν τέτοιον μέγα συνωστισμό.

Ντυμένη το φουστάνι το γιορτινό
τα βλέμματα τραβούσε όλων εκεί.
Όμορφη αυγούλα εγίνει το δειλινό
κι η σκοτεινή φωτίστηκε Αμερική.

Σε λίγη ώρα μόνο ήταν νουνά.
Ο μπούστος ο σφιχτός της είχε βραχεί.
Και έρρεε ακράτητο στα βουνά
το σπέρμα του πανάγαθου σα βροχή.

Γιώργης Χολιαστός

Αυγούστου 20, 2008 1:06 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker