Κυριακή, Ιουνίου 22, 2008

Ο ΗΔΟΝΟΒΛΕΨΙΑΣ Ή ΜΕΛΕΤΗ ΣΤΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ


Το 1960 ο πιο γνωστός ίσως βρετανός σκηνοθέτης, ο Michael Powell (1905-1990), τολμά να γυρίσει το Peeping Tom (Ο Ηδονοβλεψίας), προκαλώντας σάλο στην εποχή του. Ίσως σήμερα η ιστορία ενός serial killer που σκοτώνει γυναίκες ακούγεται συνηθισμένη, τότε όμως - και μάλιστα με τις ιδιαιτερότητες του συγκεκριμένου φιλμ - υπήρξε μια πολύ τολμηρή κίνηση, που ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών στη συντηρητική Αγγλία.
Είναι λοιπόν η ιστορία ενός κατά συροήν δολοφόνου, με πολλή ψυχανάλυση και τραύματα παιδικής ηλικίας που δικαιολογούν τις εμμονές του. Συγχρόνως όμως - κι αυτό είναι μάλλον το πιο ενδιαφέρον κομμάτι - είναι μια μελέτη πάνω στο ίδιο το σινεμά και τη λειτουργία του. Βλέπετε, ο ήρωας - δολοφόνος έχει μια απόλυτη εξάρτηση από την κάμερά του, την οποία κουβαλά παντού μαζί του, ακόμα κι όταν βγαίνει το βράδι για ποτό, και δουλεύει σαν φωτογράφος σε κινηματογραφικό στούντιο (οπότε υπάρχουν και σκηνές γυρισμάτων μέσα στην ταινία). Η εμμονή του είναι να κινηματογραφεί τα θύματά του την ώρα που πεθαίνουν. Και συγχρόνως, ως καλός ηδονοβλεψίας, κινηματογραφεί τα πάντα στο δρόμο, στη δουλειά, παντού, από αθώα φιλιά σε παγκάκια μέχρι φάσεις της αστυνομικής έρευνας ή τις στιγμές της ανακάλυψης των πτωμάτων που ο ίδιος αφήνει πίσω του. Η προσωπική του ζωή είναι προβληματική. Μοναχικός, δειλός, με ανύπαρκτες σχέσεις με γυναίκες, το μόνο που θέλει είναι να κλειστεί σπίτι του τη νύχτα για να δει και να ξαναδεί τα πρωτόγονα snuff movies που ο ίδιος έχει γυρίσει.
Η παραβολή με την ίδια τη φύση του σινεμά είναι σαφής: Όταν βλέπουμε μια ταινία είμαστε κλεισμένοι σε μια σκοτεινή αίθουσα, άρα μακριά από την αληθινή ζωή. Εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο λατρεύουν τους σταρς της οθόνης, ξέροντας ότι ουσιαστικά είναι ανύπαρκτα όντα - με την έννοια ότι δεν πρόκειται ποτέ στην πραγματικότητα να τους συναντήσουν, άρα άλλη μια απομάκρυνση από την αληθινή ζωή. Ενώ όμως τα ξέρουμε όλα αυτά, εξακολουθούμε εμμονοληπτικά να βλέπουμε ταινίες - άλλος περισσότερο, άλλος λιγότερο - με μια εμμονή που θυμίζει αυτή του διαταραγμένου ήρωα, "ζώντας" ηθελημένα ψευδαισθήσεις. Ξέρουμε ότι αυτό δεν είναι
η ζωή, όμως το κάνουμε με απόλαυση. Με λίγα λόγια, ναι, ας το ομολογήσουμε, το σινεμά είναι ένα είδος ηδονοβλεπτισμού.
Παρακολούθησα το φιλμ με μεγάλο ενδιαφέρον, παρά τα τόσα χρόνια από το γύρισμά του. Και, μη φοβάστε, δεν σας αποκάλυψα τίποτα. Ο δολοφόνος είναι γνωστός από την πρώτη σκηνή. Εμείς απλώς παρακολουθούμε το πορτρέτο του που χτίζεται σιγά - σιγά. Όντως πρόκειται για ταινία μπροστά από την εποχή της, όπως συχνά έχει χαρακτηριστεί. Κι όχι μόνο στο σύνολό της, αλλά και σε επι μέρους λεπτομέρειες (δείτε, ας πούμε, τη σκηνή μιας τυφλής ως αντικείμενο φωτογράφησης - ηδονοβλεπτικής παρακολούθησης του δολοφόνου και θυμηθείτε πόσες φορές έκτοτε έχετε δει τυφλές σε χέρια σίριαλ κίλερς).

Ετικέτες ,

3 Comments:

Blogger Yellow Kid said...

Καλήσπερα!

Επειδή παρακολουθώ το μπλόγκ σου και συμφωνώ σε παλλά με την κριτικές σου η συγκεκριμενη ταινία που ετυχε να την δω πρίν δύο χρόνια δεν μου εκανε κάποιο ιδιεταιρο κλικ, να είμαι ειλικρινής
Ξεπερασμενη; Σήμερα μάλλον, ναι.

Παρόλλα αυτά η αναλυση που της κάνεις είναι πολύ σωστή και είμαι σίγουρος (αν δεν εχει γίνει ήδη και το αγνοώ) οτι θα υπάρξει κάποιο ριμεϊκ.

Υ.Γ. Γνωρίζεις ποιες αλλες εχει κανει ο ίδιος σκηνοθετης;

Ιουνίου 23, 2008 11:09 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Ούτε εγώ έχω δει πολλές ταινίες του. Άντε να βρεις παλιά αγγλικά (και όχι χιλιγουντιανά) φιλμ... Γύριζε από το 1930 μέχρι το 1978 και έχει κάνει καμιά σαρανταριά. Θεωρείται κάτι σαν εθνικός σκηνοθέτης της Βρετανίας (ένας απ' αυτούς τέλος πάντων). Από τις πιο γνωστές του είναι Τα Κόκκινα Παπούτσια, Οι Μύθοι του Χόφμαν και Ο Κλέφτης της Βαγδάτης του 1940, με πολύ μπροστά για την εποχή του εφφέ, που ίσως να είναι ξεπερασμένα σήμερα, αν σκεφτείς όμως ότι ήταν του 40...
Όσο για το ότι δεν σε εντυπωσίασε ο Ηδονοβλεψίας, το βρίσκω πολύ φυσικό. Όταν έχουμε δει δεκάδες ταινίες με σίριαλ κίλερς και μάλιστα πολύ εντυπωσιακές (Σιωπή των Αμνών, Σέβεν, Ζόντιακ κλπ.) που πιάνουν το θέμα απ' όλες τις πιθανές (και απίθανες) πλευρές του, πρέπει να τοποθετήσεις μια παλιότερη ταινία στα χρονικά πλαίσια της εποχής που γυρίστηκε και να δεις τι γινόταν (ή δεν γινόταν) τότε στο σινεμά για να την εκτιμήσεις.

Ιουνίου 25, 2008 12:30 π.μ.  
Blogger Snaporaz said...

Κορυφαία ταινία, κατά την γνώμη μου ανώτερη από το 7.
Το μεγάλο της ατού είναι νομίζω η ατμόσφαιρα.

Μου άρεσαν αυτά που γράφεις για την σχέση ηδονοβλεψίας-κιν/φου. Όταν είδα την ταινία δεν έκανα την σύνδεση, τώρα που το λες όμως, φαίνεται καθαρά.

Εμένα με εντυπωσίασε το ψυχολογικό προφίλ του ήρωα και κυρίως η αποκάλυψη που κάνει στο τέλος, σχετικά τον λόγο που κινηματογραφεί τα θύματα πριν πεθάνουν.

Ιουνίου 26, 2008 5:50 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker