Δευτέρα, Φεβρουαρίου 13, 2012

"SPELLBOUND" ΚΑΙ ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ

Το 1945 ο Alfred Hitchcock (1899-1980) γυρίζει το "Spellbound", μια ταινία βασισμένη πέρα για πέρα στην ψυχανάλυση, θέμα προφανώς σχετικά νέο την εποχή αυτή. Ο Χίτσκοκ συχνά έχει χαρακτηριστεί ως δημιουργός που παίζει με τις φροϊδικές και τις άλλες σχετικές θεωρίες. Εδώ αυτό γίνεται πιο εξώφθαλμο από ποτέ, αφού μοιάζει να είναι απόλυτα πεπεισμένος τόσο για τα διδάγματα και τη θεωρία της όσο και για την αποτελεσματικότητά της ως θεραπευτική μέθοδο. Το όνειρο και τα σύμβολά του - "μεταμφιεσμένα" στοιχεία του εσωτερικού μας κόσμου κατά τον Φρόιντ -, τα απωθημένα ψυχικά τραύματα, οι φοβίες, έχουν εδώ την τιμητική τους. Άλλωστε πολύ μεγάλο μέρος του φιλμ είναι γυρισμένο σε ένα άσυλο ψυχασθενών. Στο άσυλο λοιπόν αυτό φτάνει ο νέος διευθυντής, που θα διαδεχτεί τον προηγούμενο που αποσύρεται. Εκεί θα γνωρίσει μια νέα ψυχαναλύτρια και, φυσικά, θα ερωτευτούν κεραυνοβόλα. Πολύ σύντομα όμως θα αντιληφτούμε ότι κάτι δεν πάει καλά μ' αυτόν τον νέο διευθυντή... Η Ίνγκριντ Μπέργκμαν και ο Γκρέγκορι Πεκ είναι βέββαια οι σταρ του φιλμ και η ταινία γίνεται για πολλούς καλτ λόγω μιας σκηνής ονείρου, την οποία έχει σχεδιάσει (με απόλυτα αναγνωρίσιμο τρόπο, ακόμα κι αν δεν το ξέρεις) ο Salvador Dali. Κατά τα άλλα βρισκόμαστε μπροστά σε ένα τυπικό χιτσκοκικό φιλμ, με τις ανατροπές, το σασπένς, την αστυνομική πλοκή (όλοι υποψιαζόμαστε ότι έχει γίνει κάποιος φόνος) και όλα τα υπόλοιπα συστατικά για να δέσει για μια ακόμα φορά η αλάνθαστη συνταγή του μετρ. Εδώ βέβαια η απόλυτη πίστη του δημιουργού (ή, τέλος πάντων, του σεναρίου) στην ψυχανάλυση ως κάτι πέρα για πέρα σωστό, που θεραπεύει στα σίγουρα αποκαλύπτοντας βαθιά θαμένα στο ασυνείδητο παιδικά και άλλα τραύματα, καθώς και η άνετη, εικόνα - εικόνα ερμηνεία των ονείρων, λες και διαβάζεις λεξικό που λέει "egg = αυγό", "map = χάρτης" κλπ., γίνονται λίγο αφελή, Αν ήταν τόσο απλά τα πράγματα χιλιάδες θα είχαν θεραπευτεί σε ελάχιστο χρόνο... Αλλά είπαμε: Αν είστε φανς του Χίτσκοκ εύκολα παραβλέπετε την αφέλεια που διαποτίζει το στόρι. Αν το κάνετε αυτό θα απολαύσετε μια ακόμα διασκεδαστική ταινία του, που κρατά τον θεατή. Κι αν ακόμα προσωπικά δεν τη θεωρώ από τις καλύτερές του, πάλι αξίζει τον κόπο, για διάφορους λόγους, η παρακολούθησή της. Μη ξεχνάτε άλλωστε και την εποχή που γυρίστηκε, μια εποχή που όλα αυτά ίσως ήταν καινοφανή για μεγάλο μέρος των λεγόμενων "μέσων ανθρώπων", οπότε η απλοϊκότητα σε ψυχολογικά θέματα περνούσε πιθανόν απαρατήρητη.

Ετικέτες ,

5 Comments:

Blogger argiris-cinefil said...

Όντως μπορεί να υπάρχουν αφελή στοιχεία σχετικά με την ψυχανάλυση ωστόσο αυτά πιστεύω ότι υπερκαλύπτονται από την σκηνοθετική πανδαισία του Μέγα Χίτσκοκ όπου εδώ, σε συνεργασία με τον Dali, κάνει θαύματα. Μέσα στις πέντε αγαπημένες μου του Χίτσκοκ. Πάντως προτιμώ χίλιες φορές την αφελή ψυχανάλυση που μας “σέρβιρε” o Χιτς εν έτη 1945 παρά την εντελώς ακαδημαϊκότατη και ψυχρή ψυχανάλυση που μας “σέρβιρε” ο Κρόνενμπεργκ εν έτη 2011.

Είχε γυρίσει και ο μεγάλος Τζον Χιούστον μια πολύ ενδιαφέρουσα και αρκετά καλή ταινία με θέμα την ψυχανάλυση, με επίκεντρο μάλιστα τον ίδιο τον Φρόιντ που τον ερμήνευε θαυμάσια ο Montgomery Clift. Από τις λιγότερες γνωστές του Χιούστον και λιγάκι υποτιμημένη θα έλεγα.

5/5: Αριστούργημα

Φεβρουαρίου 14, 2012 3:14 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Πάντως για τη σύγκριση με το πρόσφατο του Κρ. θα συμφωνήσω. Ψυχρή ταινία, και μακριά από τον Κρόνεμπεργκ που αγαπώ.
Κι εμένα μου αρέσει το Sp., απλώς έκανα κάποιες παρατηρήσεις. Η διαφορά μας είναι ότι δεν είναι από τις αγαπημένες μου του Χίτσκοκ. Εκτός από Vertigo, Ψυχώ, Rear Window κλπ. έχω ένα προσωπικό κόλλημα με τον "Άγνωστο του Εξπρές"

Φεβρουαρίου 14, 2012 10:21 μ.μ.  
Blogger argiris-cinefil said...

Αυτές οι παρατηρήσεις είναι που κάνουν τα κείμενά σου πολύ ενδιαφέροντα, ασχέτως αν συμφωνώ ή διαφωνώ. Για τον Κρόνεμπεργκ θα συμφωνήσω κι εγώ. Έχει αρχίσει και μαλθακώνει. Θα ήθελα πολύ να επέστρεφε στις ρίζες του. Ααα κι εγώ έχω κόλλημα με τον "Άγνωστο του Εξπρές". Μου άρεσε πιο πολύ από το SPELLBOUND.

Φεβρουαρίου 16, 2012 3:42 μ.μ.  
Blogger anonimos said...

Μου άρεσε πολύ η συγκεκριμένη. Χτίστηκε σιγά σιγά το σασπένς και φυσικά αξέχαστη είναι η σκηνή του ονείρου. Φίλε Vandimir το blog σου είναι εξαιρετικό και χαίρομαι που συνεχίζεις τόσα χρόνια με συνέπεια.

Φεβρουαρίου 22, 2012 10:17 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Ευχαριστώ πολύ. Αν δεν συμβεί κάτι απρόοπτο, θα συνεχίσω περαιτέρω. Βίτσια είναι αυτά...

Φεβρουαρίου 22, 2012 11:30 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker