Σάββατο, Φεβρουαρίου 11, 2012

"ΟΙ ΑΠΟΓΟΝΟΙ": ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Τελικά νομίζω ότι ο εληνικής καταγωγής Alexander Payne είναι πιθανόν ο σημαντικότερος σήμερα δημιουργός αυτού του χαμηλότονου, πλην όμως πλήρες νοημάτων και συναισθημάτων, είδους φιλμ που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε δραμεντί. Οι "Απόγονοι" του 2011 το επιβεβαιώνουν. Το πρώτο πράγμα που δηλώνεται στο φιλμ είναι ότι η Χαβάη, εξωτικός "παράδεισος", τόπος διακοπών, γεμάτος πανέμορφα τοπία, απέχει στην πραγματικότητα πολύ μακριά από την έννοια του παράδεισου. Τείνουμε να βλέπουμε τέτοια μέρη ως εξωτικά, χαλαρά, δίχως πολλά - πολλά προβλήματα, ξεχνώντας όμως ότι κι αυτά κατοικούνται από κοινούς ανθρώπους, σαν κι εμάς, οι οποίοι υποφέρουν όπως κι εμείς, ελπίζουν, απογοητεύονται, αποτυγχάνουν, πασχίζουν. Ο πλούσιος μεγαλοδικηγόρος ήρωας (εξαίρετος ο Τζορτζ Κλούνεϊ) βλέπει στο μέσο της ζωής του τον καλά τακτοποιημένο, ρουτινιάρικο κόσμο του να καταρρέει. Η γυναίκα του πέφτει σε κώμα από ένα ατύχημα και μάλλον δεν θα συνέλθει ποτέ, οι κόρες του (10 και 17 χρονών) είναι... άστα να πάνε (λογικό αφού, όπως μάλλον αργά συνειδητοποιεί, όλα αυτά τα χρόνια δεν είχε ασχοληθεί καθόλου μαζί τους), και, κερασάκι στην τούρτα, μαθαίνει ότι εδώ και καιρό η γυναίκα του τον απατούσε. Καθώς το χαλί τραβιέται βίαια κάτω από τα πόδια του, αρχίζει ένα ταξίδι από νησί σε νησί, το οποίο στην ουσία είναι ένα ταξίδι (για πρώτη μάλλον φορά) αυτογνωσίας και συνειδητοποίησης της κατάστασής του - ή μάλλον της ουσιαστικής αποτυχίας του στη ζωή, παρά τα πλούτη. Ενώ το θέμα είναι καθαρά δραματικό, ο Payne το σπάει με χιούμορ (όλα τα λεφτά ο νεαρός γκόμενος της μεγάλης κόρης), το μπολιάζει με ένα είδος ελαφρότητας, η οποία ωστόσο νομίζω ότι καθόλου δεν στερεί από την ταινία το βάθος. Αντίθετα, την κάνει να βλέπεται ευκολότερα. Αυτό άλλωστε είναι κατά τη γνώμη μου και η βασική ικανότητα του σκηνοθέτη αυτού. Το είδαμε στο "Πλαγίως" και στο "About Smit", το βλέπουμε κι εδώ: Η σπάνια ικανότητα να λες σοβαρά ή/και δυσάρεστα πράγματα με ευχάριστο τρόπο. Και, επί πλέον, βρίσκει τον τρόπο σε όλο αυτό το υπαρξιακό δράμα και την πικρή διαπίστωση ότι, παρά τα φαινόμενα, πουθενά δεν υπάρχει παράδεισος, να συζητήσει και το θέμα των ιθαγενών χαβανέζων που εχασαν τη γη τους από την λευκή αποικιοκρατία - προφανώς η περίπτωση Χαβάη είναι ένα απλό παράδειγμα για κάτι που έχει συμβεί σε όλόκληρο τον πλανήτη - αλλά και για το παγκόσμιο φλέγον θέμα της οικολογικής καταστροφής, καθώς άλλο ένα θέμα της ταινίας αφορά ένα πανέμορφο, παρθένο και αχανές κομμάτι γης που ανήκει στον ήρωα και το πλήθος των συγγενών του, το οποίο ετοιμάζεται να πουληθεί για τουριστική εκμετάλλευση. Πολύ καλή ταινία, χαμηλότονη, δίχως εντυπωσιακές εξάρσεις και κορυφώσεις, πλην όμως πυκνή και συγχρόνως ευχάριστη. Μακάρι ο Payne να συνεχίσει έτσι. Ήδη όμως νομίζω ότι έχουμε αρχίσει να μιλάμε για "σταθερή αξία".

Ετικέτες ,

3 Comments:

Blogger argiris-cinefil said...

Μου αρέσει που έχουμε διαφορετικές απόψεις γιατί μέσα από εσένα βλέπω και την άλλη όψη του νομίσματος.

Συμπαθητική κι ενδιαφέρουσα, ωστόσο για μένα πρόκειται για άλλη μια υπερεκτιμημένη ταινία από τους Αμερικανούς. Ένα χειραγωγημένο δράμα όχι τόσο ως προς τις ανθρώπινες αξίες όσο ως προς τα έμμεσα σεναριακά κλισέ της, εμπλουτισμένα με μια δήθεν χροιά ανεξάρτητου σινεμά. Κι αυτό ήταν που με ενόχλησε περισσότερο (μαζί με την συνεχή και ακατάπαυστη indie μουσική της).

Για να το κάνω πιο λιανά θεωρώ ότι Alexander Payne πήρε τα διάφορα σεναριακά κλισέ που συναντάμε σε παρόμοια ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΑ δράματα με δυσλειτουργικές οικογένειες και τα πλάσαρε με έναν δήθεν αέρα ανεξάρτητου σινεμά. Δηλαδή ήθελε να μας πείσει ότι αυτή η ταινία είναι κάτι το διαφορετικό από όλες τις άλλες αλλά στην ουσία για μένα δεν είναι. Οι καταστάσεις δεν μου φάνηκαν ειλικρινείς/αυθεντικές αλλά περισσότερο κατευθυνόμενες και “στημένες” ώστε να ταιριάζουν με την αμερικάνικη κουλτούρα. Βέβαιο προσπάθησε όλα αυτά να τα κρύψει με δεξιοτεχνικό τρόπο (αυτό εννοούσα με το “έμμεσα σεναριακά κλισέ”). Πολύ καλός ο Clooney.

Τα "About Schmidt" και "Sideways" ήταν original δείγματα ανεξάρτητου σινεμά ενώ αυτή θεωρώ ότι ήταν “ιμιτασιόν”.

Τώρα όσον αφορά τα οικολογικά μηνύματα που λες θεωρώ ότι έπεσε σε διδακτισμούς. Αν και γενικά δεν έχω πρόβλημα με αυτό, ωστόσο επειδή εξαρχής η ταινία μου φάνηκε “φτιαγμένη/στημένη” ήταν κάτι που με ενόχλησε.

2,5/5: Ενδιαφέρουσα

Φεβρουαρίου 12, 2012 4:36 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Κατ΄αρχάς προφανώς η αντίθετη άποψη είναι σεβαστή, και όλη η "πλάκα" βρίσκεται ακριβώς στις διαφωνίες που μπορεί να έχουν κάποιοι σκεπτόμενοι άνθρωποι για ένα θέμα. Αλλιώς, αν όλοι συμφωνούσαμε, δεν θα υπήρχε λόγος να κουβεντιάζουμε.
Για την ταινία τώρα, αυτό που με ξενίζει κάπως στην κριτική σου είναι ότι επιμένεις τόσο στο θέμα του ανεξάρτητου ή μη. Ομολογώ ότι ούτε καν το σκέφτηκα. Και δεν μ' ενδιαφέρει και πολύ. Είδα την ταινία ως τέτοια και μου είναι σχετικά αδιάφορο αν τη γύρισε η Fox ή ένας πιτσιρικάς με μια κάμερα και κάτι φίλους του. Μετρά το αποτέλεσμα, το οποίο βρήκα καλό.
Συμφωνώ πάντως μαζί σου ότι το οικολογικό ήταν κάπως διδακτικό και μη ρεαλιστικό. Πόσοι θα αντιδρούσαν όπως ο ήρωας στο τέλος σε μια παρόμοια περίπτωση στην αληθινή ζωή; Το δικαιολογώ όμως κάπως, διότι όλο αυτό δεν ήταν το κύριο θέμα της ταινίας, αλλά δευτερεύον, περνούσε σε δεύτερο πλάνο, λίγο "ξώφαλτσα". Το βασικό θέμα ήταν η κατάρρευση της ζωής ενός βολεμένου και απόλυτα "ευτυχή" εξωτερικά τύπου. Προσοχή: Όχι ενός looser, αλλά ενός απόλυτα πετυχημένου. Αυτό με άγγιξε.

Φεβρουαρίου 13, 2012 10:02 μ.μ.  
Blogger argiris-cinefil said...

Το ξέρω ότι έχω μια επιμονή πάνω στο θέμα του ανεξάρτητου ή μη, αλλά εξηγώ το λόγο. Θα συμφωνήσω μαζί σου ότι το οικολογικό περνούσε σε δεύτερο πλάνο.

Εντωμεταξύ πρόσφατα έμαθα ότι οι γονείς του Alexander Payne κατάγονται από την πόλη μου.

Φεβρουαρίου 14, 2012 1:31 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker