Σάββατο, Φεβρουαρίου 04, 2012

"ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ" ΚΑΙ Η ΚΑΛΛΙΓΡΑΦΙΑ

Ο Steven Spielberg έχει δύο όψεις: Η μία είναι η απόλυτα διασκεδαστική, η περιπετειώδης, αυτή που θυμίζει παραμύθι. Δεν είναι τυχαίο το ότι συχνά αποκαλείται "ο μεγαλύτερος σύγχρονος παραμυθάς". Όταν λοιπόν μιλάμε για τέτοιο φιλμ, του βγάζω το καπέλο (συνήθως). Η άλλη είναι οι "σοβαρές" του ταινίες. Τα δράματα, τα πολεμικά κλπ. Εδώ κρατώ πάντοτε μικρότερο καλάθι. Βρίσκω συνήθως τις ταινίες αυτές μελό, απλοϊκές, εντυπωσιακές εξωτερικά, αλλά άνευ ιδιαίτερης ουσίας ή έναν συνδυασμό απ' όλα αυτά. Φοβάμαι ότι "Το Άλογο του Πολέμου" του 2011 ανήκει στη δεύτερη κατηγορία. Το φιλμ έχει σαν ήρωα ένα άλογο, την ιστορία του οποίου παρακολουθούμε κατά τη διάρκεια αρκετών ετών. Στενότατα δεμένο με τον νεαρό αγρότη στον οποίο από μικρό ανήκει, που έχει καταφέρει να το δαμάσει, να το κάνει χρήσιμο για την οικογένειά του και, φυσικά, το αγαπά υπερβολικά, αναγκάζεται να τον αποχωριστεί βίαια όταν "επιστρατεύεται" στον Α' παγκόσμιο πόλεμο ως "πολεμικό άλογο". Από εκεί και πέρα παρακολουθούμε τις περιπέτειές του στο μέτωπο, το πέρασμά του από διάφορους, διαφόρων εθνικοτήτων, αφέντες, που όλοι το αγαπούν επίσης, μέχρι το συγκινητικό (προφανώς) τέλος. Φυσικά βρισκόμαστε πολύ μακριά (είναι όλα πολύ πιο ήπια δηλαδή) από την αξέχαστη αγριότητα των πρώτων σκηνών του "Στρατιώτη Ράιαν". Θα ήταν δύσκολο να παραβλέψεις τις εξώφθαλμες αρετές της ταινίας. Άψογοι αφηγηματικοί ρυθμοί (για Σπίλμπεργκ μιλάμε, αλοίμονο τώρα...), φοβερή φωτογραφία, εντυπωσιακές σκηνές (ο καλπασμός του αλόγου στα χαρακώματα είναι ίσως σκηνή ανθολογίας), ισορροπία ανάμεσα στη δράση και τη συγκίνηση κλπ. Στα θετικά και το ότι ο εχθρός, οι Γερμανοί δηλαδή, δείχνονται όχι ως μονοδιάστατα κακοί, αλλά από την ανθρώπινη πλευρά τους, μέσα απο τα μάτια του απλού φαντάρου δηλαδή, που, προφανώς, όποια καταγωγή κι αν έχει, υποφέρει το ίδιο όταν ζει την ανθρώπινη παράνοια και φρίκη που λέγεται πόλεμος. Έτσι το αντιπολεμικό μήνυμα περνά αβίαστα. Γιατί λοιπόν γκρινιάζω; Ε, να, είναι αυτό το μόνιμο μελό που έχουν οι "σοβαρές" σπιλμπεργκικές ταινίες, αυτή η εμμονή με την οικογένεια, που είναι πάνω απ' όλα, αυτή η καλλιγραφία στην εικόνα. Η καλλιγραφική γραφή αιχμαλωτίζει το μάτι και σε κάνει να μην ενδιαφέρεσαι για το τι ακριβώς γράφει το κείμενο, αλλά για τον γραφικό χαρακτήρα. Κάτι τέτοιο και στο σινεμά. Την τελική σκηνή μάλιστα θα την χαρακτήριζα μελό, ακόμα και κιτς, μέσα στην "ομορφιά" της. Ο Spielberg παραμένει ίσως ο δεινότερος αφηγητής του σύγχρονου σινεμά. Παραμένει επίσης προσκολλημένος στο παλιό, κλασικό Χόλιγουντ άλλων εποχών, αυτό το συναρπαστικό μεν, ψεύτικο όμως μέσα στις σεναριακές απιθανότητες και την απλοϊκότητα των καταστάσεων Χόλιγουντ. Αναβιώνει την κλασική αυτή σχολή κινηματογράφου απόλυτα πετυχημένα. Όταν το κάνει, όπως είπαμε, σε ταινίες του φανταστικού, σε παραμύθια ουσιαστικά, ο "συντηρητισμός" αυτός, για μένα τουλάχιστον, είναι ευπρόσδεκτος. Όταν όμως το εφαρμόζει σε δραματικές, ρεαλιστικές ιστορίες, μου φαίνεται εκτός χρόνου. Μη νομίζετε όμως ότι τις απορρίπτω συλλήβδην. Μπορώ πολύ εύκολα να αποδεχτώ, να απολαύσω μάλιστα, τέτοιες συμβάσεις, όταν αυτές γίνονται στη δεκαετία του 50 και πιο πριν. Ήταν όλη η εποχή έτσι και ο κινηματογράφος ήταν τότε μια πολύ νεότερη τέχνη, που ακόμα δεν είχε τολμήσει όσα τόλμησε έκτοτε. Σήμερα όμως, παρά την εκτυφλωτική ομορφιά του "περιτυλίγματός" τους, ή ίσως εξ αιτίας αυτής, τέτοιες απόπειρες μου φαίνονται απλοϊκές και εκτός εποχής. Ή, για να χρησιμοποιήσω μια πιο αργκό λέξη, αρκετά ξενέρωτες. Περιμένω ανυπόμονα το επόμενο καθαρόαιμο παραμύθι του Σπίλμπεργκ, όπως το απολαυστικότατο "Τεν Τεν" ας πούμε.

Ετικέτες ,

6 Comments:

Blogger Philip Winter said...

Δεν έχω δει το "War Horse" και ούτε σκοπέυω να το παρακολουθήσω, αλλά συμφωνώ απόλυτα με την άποψή σου περί σοβαρού σπιλμπερικού σινεμά.
Είναι μάστορας πραγματικός στα παραμύθια, στην επιστημονική φαντασία, στις ταινίες δράσης, αλλά όταν προσπαθεί να κάνει κάτι πιο "σοβαρό" ή "ρεαλιστικό" τότε μας λέει περισσότερα παραμύθια και ψευτιές.
Μικρό σπίτι στο λιβάδι ήταν ο στρατιώτης Ράιαν, χοντροκομμένη καρικατούρα ο Σίντλερ.

Φεβρουαρίου 04, 2012 9:13 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Συμφωνούμε λοιπόν.
Γιατί εγκατέλειψες (σχεδόν) το μπλογκ σου;

Φεβρουαρίου 06, 2012 9:27 μ.μ.  
Blogger argiris-cinefil said...

Θα συμφωνήσω μαζί σου για το “War Horse” όπου την βρήκα μέτρια. Αν και βαθειά Σπιλμπεργκικός εδώ με απογοήτευσε. Στα υπόλοιπα θα διαφωνήσω εν μέρει. Και λέω εν μέρει γιατί στην φιλμογραφία του μπορεί όντως να συναντάς όλα αυτά για τα οποία τον “κατηγορείς” όσον αφορά κυρίως για τα ρεαλιστικά δράματα, ωστόσο όμως εγώ θεωρώ ότι έχει δώσει κι εξαιρετικά δείγματα ρεαλιστικού σινεμά όπως τα “Saving Private Ryan”, “Schindler's List“ και“The Sugarland Express”.

1,5/5: Μέτρια

Φεβρουαρίου 07, 2012 4:54 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Σπιλμπεργκικός είμαι κι εγώ στα ήμισυ των ταινιών, που λέγαμε. Το "Sugarland" είναι η μόνη του που δεν έχω δει. Για τα άλλα τώρα, έχεις κάποιο δίκιο. Η Λίστα μου άρεσε κι εμένα, όπως και το συγκλονιστικό πρώτο μέρος του Ράιαν. Συνολικά όμως, κι αυτές ακόμα είναι σχετικά λίγες μπροστα στο σύνολο των "δραματικών " του (Always και δεν συμμαζεύεται)

Φεβρουαρίου 08, 2012 8:24 π.μ.  
Blogger argiris-cinefil said...

Το “The Sugarland Express” θα σου πρότεινα να το δεις οπωσδήποτε γιατί πολύ απλά θα δεις έναν Σπίλμπεργκ όπως δεν τον έχεις ξαναδεί. Συν ότι έχει πολύ ζουμί το θέμα της και τροφή για συζήτηση (κάτι που από ότι έχω καταλάβει δίνεις μεγάλη σημασία). Ξέχασα να προσθέσω και το “Catch Me If You Can” όπου θεωρώ ότι χάρη στην μαεστρία του χειρίστηκε με έξυπνο , ευέλικτο και πολύ μπρίο την ιστορία της ταινίας. Δηλαδή πήρε μια τυπική βιογραφική ιστορία και την έκανε να “τρέχει” με χίλια. Έτσι το βλέπω εγώ βέβαια.
Τώρα οι ταινίες που πιστεύω ότι πάσχουν ολοφάνερα από αυτά που έλεγες στο κείμενό σου, με αποτέλεσμα να είναι αδύναμες στο σύνολό τους, είναι το War Horse, The Terminal, Amistad. Το “Always” είναι ναι μεν δράμα αλλά έχει στοιχεία φαντασίας μέσα.
Τα πομπώδη “Empire of the Sun” και “The Color Purple” μπορεί να έχουν ορισμένα στοιχεία αλλά στο τέλος πιστεύω ότι στέκονται αξιοπρεπέστατα.

Φεβρουαρίου 08, 2012 11:42 π.μ.  
Blogger vandimir said...

Συγνώμη, αλλά επειδή ακριβώς μιλάμε για κοτζαμ Σπ., δηλαδή έναν από τους δεινότερους αφηγητές στην ιστορία του σινεμά, το απλώς αξιοπρεπές, σαν άλλους 100 χολιγουντιανούς σκηνοθέτες, δεν μου λέει και πολλά.
Πάντως κι αυτές που αναφέρεις είναι ταινίες που, αν μη τι άλλο, διχαζουν. Ενώ όταν πρόκειται για καθαρή περιπέτεια, εκεί όλοι του βγάζουν (-ουμε) το καπέλο

Φεβρουαρίου 08, 2012 9:50 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker