Τρίτη, Οκτωβρίου 18, 2011

ΠΕΡΙ "ΠΑΛΗΣ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ" ΚΑΙ (ΚΙΤΡΙΝΗΣ) "ΠΡΩΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

Η "Πρώτη Σελίδα" υπήρξε αρχικά θεατρικό έργο και, από τη δεκετία του 30 μέχρι αυτή του 70 μεταφέρθηκε 4 (!) φορές στο σινεμά. Η δεύτερη από αυτές τις μεταφορές έγινε το 1940 με σκηνοθέτη τον μεγάλο Howard Hawks (1896–1977) και με αλλαγή τίτλου: Η "Πρώτη Σελίδα" έγινε "His Girl Friday" (και, για να επαληθευτεί η δική μας κακογουστιά, "Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου" στην Ελλάδα). Πρόκειται βέβαια για μια σπινθηροβόλα αισθηματική και όχι μόνο κωμωδία, που εμπλέκει όμως το αμφιλεγόμενο επάγγελμα της δημοσιγραφίας, έναν θανατοποινίτη που δραπετεύει και άλλα. Ο Κάρι Γκραντ, εκδότης εφημερίδας, έχει χωρίσει με την Ρόζαλιντ Ράσελ, δεινή δημοσιογράφο, αλλά κάνει τα πάντα για να μην την αφήσει να ξαναπαντρευτεί και (κυρίως ίσως) να την κρατήσει στο επάγγελμα και στην εφημερίδα του. Τότε είναι που πέφτουν πάνω σ' ένα θανατοποινίτη (αθώο πιθανόν) που δραπετεύει και, βέβαια, αποτελεί πρώτη και καυτή είδηση σε μια εποχή που ο τύπος ήταν κυριολεκτικά παντοδύναμος (ελλείψει τηλεόρασης). Πανέξυπνες ατάκες, σεναριακές ανατροπές και απρόοπτα, κλασικά καλή σκηνοθεσία, όλα οδηγούν σε ένα έυχάριστο δίωρο και συντελούν στο να χαρακτηριστεί η ασπρόμαυρη αυτή κωμωδία "κλασική". Η οποία μάλιστα ρίχνει και μια σαρκαστική ματιά, εκτός από τις σχέσεις των δύο φύλων και τον αιώνιο "πόλεμό" τους, και στη δημοσιογραφία, με την απληστία της αποκλειστικής καυτής είδησης, τον κιτρινισμό και το αδίστακτο στοιχείο που την χαρακτηρίζει ουκ ολίγες φορές - αν όχι τις περισσότερες. Αλλά βέβαια και στη γοητεία της σαν επάγγελμα, και τον "εθισμό" που προκαλεί σε όσους την υπηρετούν (βλέπε την πρώην σύζυγο). Άλλωστε όλο το παιχνίδι παίζεται ανάμεσα στην ανάγκη της για μια πιο ήσυχη ζωή και σ' αυτόν ακριβώς τον εθισμό. Είπα ότι θεωρείται από τις πιο κλασικές χολιγουντιανές κωμωδίες ever και σίγουρα είναι διασκεδαστικότατη, προσωπικά όμως δεν είναι από τις αγαπημένες μου. Αυτό για δύο λόγους: Αφ' ενός για τον αντιπαθή για μένα χαρακτήρα που ερμηνεύει ο Γκραντ. Χαριτωμένος ίσως και γοητευτικός, πονηρός σίγουρα, για μένα όμως είναι απλώς αδίστακτος. Αν τον είχα μπροστά μου στην αληθινή ζωή μάλλον θα ήθελα να τον σπάσω στο ξύλο. Και βέβαια, αν ήμουν η έστω ερωτευμένη ακόμα πρώην σύζυγος, σίγουρα θα τον μισούσα πολύ με όσα πράττει, τα οποία θα ήταν επαρκέστατος λόγος για να μου περάσει ο έρωτας. Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι σε ένα μεγάλο μέρος του φιλμ οι ηθοποιοί μιλούν όλοι μαζί και πολύ δυνατά. Πετάνε βάβαια πανέξυπνες και ενίοτε "θανατηφόρες" ατάκες, αλλά όλη αυτή η λεκτική βαβούρα τελικά μάλλον με κούρασε. Ψιλά γράμματα, θα μου πείτε, ιδιαίτερα όσον αφορά την πρώτη μου αντίρρηση, αφού πρόκειται για κωμωδία και ακριβώς από τον χαρακτήρα αυτόν βγαίνει το γέλιο και η πλοκή. Συμφωνώ. Όπως και να το κάνουμε, παρά τις επιφυλάξεις μου, που στο κάτω - κάτω είναι καθαρά προσωπικές, το φιλμ παραμένει κλασικό, έξυπνο και διασκεδαστικό. Και ο Hawks μεγάλος δημιουργός, ο οποίος μάλιστα, ως χαμαιλέων, έχει κάνει αριστουργήματα σε εντελώς διαφορετικά είδη.

Ετικέτες ,

4 Comments:

Blogger argiris-cinefil said...

Υπερεκτιμημένη ταινία για ένα ούτως η άλλως, κατά την γνώμη μου, υπερεκτιμημένο κινηματογραφικό είδος. Διασκεδαστικό θα το έλεγα, αλλά μέχρι εκεί. Θα συμφωνήσω μαζί σου για τον ήρωα που παίζει ο Κάρι Γκραντ όπου είναι όντως αντιπαθής. Βέβαια ο Γκραντ μου αρέσει πολύ. Όντως χαμαιλέων ο Hawks όπου έχει κάνει στην κυριολεξία τα πάντα και με επιτυχία. Έχω δει και το remake του Γουάιλντερ όπου πάνω κάτω ισχύουν τα ίδια πράγματα. Η πιο υπερεκτιμημένη screwball κωμωδία για μένα είναι το “The Philadelphia Story”.
Πρέπει να στα ‘πρηξα με τα “υπερεκτιμημένα”! :p

3/5: Καλή

Οκτωβρίου 19, 2011 1:52 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Δεν έχω δει το Ph. Story. Το είδος γενικά δεν το θεωρώ υπερεκτιμημένο. Νομίζω ότι και η καθαρή διασκέδαση είναι τέχνη που πρέπει να έχεις ταλέντο για να πετύχεις. Εκτός αυτού υπάρχουν φιλμ του είδους που, μέσα στην πλάκα, και φοβερά τολμηρά είναι και πολύ σημαντικότερα θέματα θίγουν με καμουφλαρισμένο (κάτω από τη διασκέδαση) τρόπο. Μάστορας σ' αυτό ο Γουάιλντερ.
Συμφωνούμε απόλυτα και για το συγκεκριμένο φιλμ και για τον Χοκς και για τον Γκραντ γενικά.
"Υπερεκτιμημένο" (άνευ λόγου, έτσι για να γράψω κι εγώ τη λέξη).

Οκτωβρίου 20, 2011 12:41 π.μ.  
Blogger argiris-cinefil said...

Όντως υπήρχαν πολλές ταινίες αυτού του είδους, που καταπιάνονταν με τολμηρά θέματα, που αποτελούσαν συγχρόνως και ταμπού για την αμερικάνικη κοινωνία. Οι screwball κωμωδίες ήταν ο πιο “εύκολος” τρόπος για να ξεγελάσεις τον Κώδικα Χέιζ. Ίσως τελικά γι’ αυτό να απέκτησαν τόσο μεγάλες δόξες.

Οκτωβρίου 20, 2011 3:14 μ.μ.  
Blogger Philip Winter said...

Πολύ διασκεδαστική και όμορφη ταινία με τον αέρα του παλιού Χόλιγουντ και τον Γκραντ πάντα να γοητεύουν.
Το "Φιλαδέλφεια Στόρι" δεν απέχει ούτε στο ελάχιστο με τις ταινίες της Τζένιφερ Άνιστον΄. Μόνο οι πρωταγωνιστές αξίζουν (πολυ δυνατο καστ-Χεπμπορν-Γκραντ-Στιουαρτ, ανεπαρκές σενάριο).

Οκτωβρίου 21, 2011 1:22 π.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker