Τετάρτη, Ιουνίου 11, 2008

Η ΝΥΧΤΑ, Η ΠΟΛΗ ΚΑΙ Η ΑΠΟΘΕΩΣΗ ΤΟΥ ΝΟΥΑΡ


Ο Jules Dassin (1911-2008), πριν καταλήξει στην Ελλάδα, είχε γυρίσει μερικά από τα ωραιότερα νουάρ τόσο στην Αμερική όσο και στην Ευρώπη. Βρίσκω το "Η Νύχτα και η Πόλη" του 1950 ένα από τα καλύτερά του.
Στο φιλμ αυτό καταπιάνεται με έναν εξ αρχής "καταραμένο" ήρωα. Μικροαπατεώνας, τσιράκι για άλλους "μεγάλους", ονειρεύεται διαρκώς να πιάσει την καλή, κατεβάζει πανέξυπνες ενίοτε ιδέες... αλλά μένει πάντα στα χαμηλά. Τα πράγματα είναι αυστηρά περιχαρακωμένα και δεν υπάρχει θέση για παρείσακτους. Κι όταν κάποτε συλλαμβάνει το αληθινά μεγάλο κόλπο, μπαίνει υποχρεωτικά στα χωράφια πολύ μεγάλων, όπου τα λεφτά που παίζονται είναι πολλά και είναι πλέον μαθηματικά βέβαιο ότι τα φτερά που τόσο απερίσπκεπτα άνοιξε πρέπει να κοπούν... Εννοείται ότι όλα αυτά συμβαίνουν στον χώρο του υποκόσμου και της νύχτας.
Έξυπνο σενάριο, ίντριγγες, μοιραία γυναίκα και κυρίως ατμοσφαιρικότατη ασπρόμαυρη φωτογραφία, με τις σκιές και τις ύποβλητικές γωνίες λήψης, συνιστούν ένα νουάρ που με συνεπήρε και που θεωρώ αρχετυπικό του είδους.
Όσο για το τι ακριβώς λέει μ' όλα αυτά ο Ντασέν... ίσως να υπάρχουν δύο αναγνώσεις: Από τη μία μπορεί κανείς να το δει σαν μια καταδίκη της απληστίας και του κυνηγιού της κορυφής, τα οποία, βεβαίως, κάθε άλλο παρά ευτυχία φέρνουν. Ο ήρωας, ανήσυχος, αεικίνητος, μονίμως στο τρέξιμο για να πιάσει την καλή, αρνείται να συμβιβαστεί με την ευτυχία που βρίσκεται δίπλα του και που, προφανώς, θεωρεί κοινότοπη (αν μπορεί κανείς να θεωρεί "κοινότοπη" την Τζιν Τίρνεϊ). Έτσι το ασταμάτητο αυτό κυνήγι δεν μπορεί παρά να οδηγήσει στην καταστροφή. Από την άλλη, μπορεί να το δει κανείς και σαν σχόλιο και στηλίτευση μιας άκαμπτης ιεραρχίας, ενός "κακού" που ελέγχει τα πάντα και κινεί τα νήματα και το οποίο συντρίβει όποιον τολμήσει να σηκώσει κεφάλι και να αμφισβητήσει την σκοτεινή του εξουσία.
Αν σας αρέσει το νουάρ, δείτε το. Και προσέξτε ακόμα ότι, πολύ πριν ο Ντασέν γνωρίσει τη Μελίνα και εγκατασταθεί στην Ελλάδα, φαίνεται ότι έτρεφε μέσα του μια ιδιαίτερη αγάπη για τη χώρα μας. Μάλλον δεν είναι τυχαίο το ότι επιλέγει ο φοβερός γέρος παλαιστής, που εκπροσωπεί την τιμιότητα, το "ευ αγωνίζεσθαι", να είναι έλληνας.

Ετικέτες ,

4 Comments:

Blogger Theoprovlitos said...

Επιτρέπονται τα άσχετα σχόλια;
Ναι;
Ωραία.

Αν εκτός από τους σινεμάδες σε αρέσουν και τα κομιξ, βρηκα αυτη την κοπελιτσα και με άρεσε η δουλειά της.

www.nicoleschulman.com

Μπας και την καλέσεις καμμια φορά σε καμμια σχετική εκδήλωσις.

Ιουνίου 13, 2008 10:58 π.μ.  
Blogger vandimir said...

Έχουν ήδη δημοσιευτεί δουλειές της στην Ελλάδα, στη Γαλέρα και σε μια ανθολογία κόμικς που έχει κυκλοφορήσει με θέμα τους εργατικούς αγώνες.
Είναι όντως πολύ καλή.

Ιουνίου 13, 2008 2:35 μ.μ.  
Blogger Snaporaz said...

Η ταινία είναι κορυφαία, δεν το συζητάμε.

Έτσι, για να γίνει διάλογος, διαφωνώ με αυτό που λες, ότι είναι αρχετυπικό φιλμ νουάρ.

Αυτόν τον χαρακτηρισμό θα τον έδινα στο Double Indemnity, στο Maltese Falcon, στο Out of the Past και στο The Big Sleep.

Το The night and the city ξεφεύγει κάπως, κυρίως επειδή ο ήρωας δεν είναι τόσο κυνικός (η ταινία βέβαια είναι) και δεν πετάει τις τεράστιες ατάκες που ακούμε στα φιλμ νουάρ και που θεωρώ πολύ χαρακτηριστικό του είδους.

Βέβαια αυτά δεν τα θεωρώ μειονεκτήματα (η ταινία είναι αριστούργημα, ξαναλέω), απλά είναι χαρακτηριστικά που ένα αρχετυπικό φλιμ νουάρ θα έπρεπε να περιλαμβάνει κατά την γνώμη μου.

Έχει γίνει και μέτριο remake της ταινίας το '92 νομίζω με τον Ντε Νίρο.
Την ταινία καταστρέφει η εκνευριστική, ως συνήθως, Τζέσσικα Λανγκ.

Ιουνίου 13, 2008 5:24 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Ναι, με την έννοια που το λες έχεις δίκιο. Χαίρομαι που συμφωνούμε πάντως για την αξία της ταινίας.

Ιουνίου 14, 2008 7:57 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker