Παρασκευή, Ιανουαρίου 11, 2013

ΣΤΑΧΤΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ, "ΚΑΘΗΚΟΝ" ΚΑΙ ΠΟΘΟΣ ΓΙΑ ΖΩΗ

Ο μεγάλος πολωνός δημιουργός Andrzej Wajda γυρίζει το 1958 μια από τις πιο γνωστές του ταινίες, το "Στάχτες και Διαμάντια" (Popiol i diament αν θέλετε να εξασκήσετε τα πολωνικά σας). Είναι η επόμενη ταινία του μετά το απελπισμένο και κλειστοφοβικό "Kanal" και μία από τις καλύτερές του. Με το "Kanal" μοιράζεται την ίδια απελπισία, όχι όμως και την κλειστοφοβικότητα.
Στο τέλος του πολέμου μια πολωνική οργάνωση αντιστέκεται όχι πια ενάντια στους ηττημένους γερμανούς, αλλά ενάντια στο νέο κομουνιστικό καθεστώς που επέβαλλαν οι σοβιετικοί που είχαν καταλάβει τη χώρα μετά τον πόλεμο. Ο ήρωας, ένας νεαρός πολωνός που ανήκει στην ομάδα, διατάσεται να δολοφονήσει έναν κομουνιστή ηγέτη. Είναι εντελώς πρόθυμος και αποφασισμένος να το κάνει, μέχρι που γνωρίζει μια κοπέλα και οι προτεραιότητες στη ζωή του αλλάζουν...
Ο Βάιντα σκηνοθετεί και πάλι εκπληκτικά. Το περιβάλλον είναι ξανά κατεστραμένο και ερειπωμένο από τον πόλεμο. Η όλη κατάσταση ασταθής και γεμάτη βία. Οι ασπρόμαυρες εικόνες, οι εκπληκτικές λήψεις από ασυνήθιστες γωνίες, η φωτογραφία, είναι όλα θαυμάσια. Η αβεβαιότητα, το χαώδες κλίμα που επικρατεί, αποτυπώνονται με εξαιρετικό τρόπο. Μια χώρα που πάσχει, που αγωνίζεται να βρει τον εαυτό της, προς το παρόν όμως δεν τα καταφέρνει καθόλου. Μέσα σ' αυτή την καθόλου ευχάριστη ατμόσφαιρα, ο ήρωας είναι μια αμφιλεγόμενη, παράξενη προσωπικότητα. Μοντέρνος, με πάθος για ζωή, ένα είδος πολωνού Τζέιμς Ντιν ή πρώιμου ήρωα του Γκοντάρ, είναι αρχικά (και ταυτόχρονα με όλα τα παραπάνω) ένας αδίστακτος, δίχως δεύτερες σκέψεις δολοφόνος. Ο βασικός όμως προβληματισμός του φιλμ είναι το τι συμβαίνει όταν το καθήκον (ή αυτό που, τέλος πάντων, θεωρεί καθήκον ο ήρωας) συγκρούεται με τις προσωπικές του επιθυμίες ή την αγάπη του για ζωή που μόλις έχει αφυπνιστεί μέσα του. Ή, αν θέλετε να το θέσουμε διαφορετικά, το προσωπικό ενάντια στο επιβεβλημένο, το "θέλω" ενάντια στο "πρέπει" (όλα εντός εισαγωγικών, γιατί τίποτα δεν είναι ξεκάθαρο και κανείς δεν μας βεβαιώνει ότι πρόκειται όντως για "πρέπει", αφού όλα αυτά βασίζονται σε προσωπικά πιστεύω). Ή πάλι ένας άνθρωπος ενάντια στην Ιστορία (ή έρμαιο της Ιστορίας, που παρασύρει στο ορμητικό διάβα της κάθε προσωπική επιθυμία, πόθο ή σχεδιασμό).
Παράλληλα με αυτό το βασικό κατά τη γνώμη μου μοτίβο εντοπίζουμε και την τόσο πρώιμη κριτική του Βάιντα στο κομουνιστικό καθεστώς και στη νέα, άλλου τύπου άρχουσα τάξη που μόλις έχει αναδυθεί. Τα προνόμιά της, η διαφθορά της, είναι ήδη ορατά. Και είναι απορίας άξιο το πώς επιτράπηκε στο σκηνοθέτη να γυρίσει μια τέτοια ταινία, με τόσο κριτική ματιά στα πράγματα.
Πολύ δυνατές εικόνες, υποβλητική ατμόσφαιρα και η απελπισμένη, δίχως ορατή διέξοδο ματιά που λέγαμε και στην αρχή, συνθέτουν μια από τις κλασικές ταινίες του παγκόσμιου σινεμά. Η οποία μάλιστα έχει την ικανότητα να αποκαλύπτει και καινούρια ενυπάρχοντα στοιχεία της όταν τη βλέπει ξανά κανείς. Κατά την προσωπική μου γνώμη πρόκειται για εξαιρετικό φιλμ!

Ετικέτες ,

3 Comments:

Anonymous Ανώνυμος said...

Καλησπέρα.

Ο Wajda είναι πολύ σπουδαίος σκηνοθέτης.

Μιας και ασχολείσαι με το εργο του, θα σου πρότεινα -μέ ολο το θάρρος- να δεις το πρώτο μερος της τριλογίας (Α Generation) που βγήκε πριν απο το Kanał και το "Στάχτες και Διαμάντια", και οπωσδήποτε το "Promise Land", του 75'.

Αν πάλι σε ενδιαφερει ο Πολωνικός κινηματογράφος, εκτός από τα μεγάλα χαρτια Πολάνσκι, Κισλόφσκι και τα ρέστα, δες αν μπορείς να βρεις ταινίες του Σκολιμοφσκι και του Tadeusz Konwincki (Η τελευταία μέρα του καλοκαιριού,1958, εκλπηκτικά απλή και πανέμορφη ταινία. Ostatni dzien lata είναι ο τίτλος στα Πολωνικά).

Συγνώμη για το θάρρος, αλλά επειδή ζω στην Πολωνία τον τελευταίο χρόνο και είχα την τυχη να σπουδάσω για λίγο στη φημισμένη σχολή του Λότζ (όλα τα ονομα που ανέφερα παραπάνω βγήκαν απ αυτή τη σχολή) μου θύμισες όμορφες βραδιές και προβολές.

Να σαι καλα..

Ιανουαρίου 12, 2013 2:52 μ.μ.  
Blogger argiris-cinefil said...

Πολύ σπουδαία ταινία, από τις πιο σημαντικές του ευρωπαϊκού κινηματογράφου και ειδικότερα των χωρών του ανατολίτικου μπλοκ κυρίως λόγου του ελεύθερου (πολιτικού) πνεύματός της. Όντως είναι απορίας άξιο πως έγινε αυτή η ταινία σε ένα τέτοιο καθεστώς. Σου είχα πει και στην ανάρτησή σου για το “Kanal” (όπου παρεμπιπτόντως το είδα και ήταν φυσικά συγκλονιστικό) πόσο πολύ με είχε ενθουσιάσει η σκηνοθετική μαεστρία του Wajda σε αυτήν εδώ την ταινία όπου η αποπνικτική (στους κλειστούς χώρους του ξενοδοχείου) και ανισσόροπη πολιτική κατάσταση της χώρας, ερχόταν σε πλήρη συμφωνία με την ανισσόροπη κατάσταση του ήρωα που ήταν διχασμένος μεταξύ του ιδεολογικού του καθήκοντος και του έρωτα. Έχω κατεβάσει και το πρώτο μέρος της τριλογίας του πολέμου μιας και με τα άλλα δυο ξετρελάθηκα.

4,5/5: Εξαιρετική

Ιανουαρίου 12, 2013 4:39 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Η Γη της Επαγγελίας είναι εξαιρετική. Θα γράψω γι' αυτήν προσεχώς. Δυστυχώς δεν έχω δει το πρώτο μέρος της τριλογίας, το A Generation. Προσεχώς.
Νομίζω και οι τρεις συμφωνούμε ότι πρόκειται για μεγάλο σκηνοθέτη, κάπως ξεχασμένο σήμερα από τους μετά το '90 σινεφίλ. Ευτυχώς το αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη μας τον θύμισε.
Fidelio, δεν ήξερα τον Konwincki. Θα τον ψάξω. Ο Σκολιμόφσκι μ' αρέσει πολύ και έχω δει αρκετές ταινίες του. Στο μπλογκ έχω γράψει για μια πολύ καλή από τις πρόσφατές του, το "4 Νύχτες με την Άννα"

Ιανουαρίου 12, 2013 9:07 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker