Κυριακή, Νοεμβρίου 11, 2012

ΠΑΓΙΔΕΥΜΕΝΟΙ ΣΤΟΥΣ ΑΡΓΟΣΥΡΤΟΥς ΡΥΘΜΟΥς ΤΗΣ "COSMOPOLIS"

Δηλώνω από την αρχή ότι είμαι λάτρης του παλιότερου έργου του David Cronenberg. Ωστόσο στις δύο τελευταίες του ταινίες έχω απογοητευτεί. Τόσο από την επίπεδη εξιστόρηση της ζωής του Γιουνγκ, όσο και από το "Cosmopolis" του 2012, που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ντον ΝτεΛίλο.
Η ιδέα είναι ενδιαφέρουσα. Ένας νεαρός πολυεκατομμυριούχος, προϊόν της Γουόλ Στριτ και των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών που συμβαίνουν εκεί, αποφασίζει να διασχίσει με την τεράστια και υπερπολυτελή λιμουζίνα του ένα ταραγμένο, μποτιλιαρισμένο, γεμάτο βία Μανχάταν για να πάει να... κουρευτεί στο μικρό κουρείο όπου κουρευόταν μικρός. Και μάλιστα ενώ ξέρει ότι αποτελεί στόχο δολοφονίας, και παρά τις προειδοποιήσεις του επί κεφαλής της ασφάλειάς του.
Όλα συμβαίνουν σε μία μέρα, κατά τη διάρκεια της αργής του μετακίνησης. Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας διαδραματίζεται στο εσωτερικό της λιμουζίνας, όπου μοιάζει να ζει ουσιαστικά ο ήρωας. Εκεί δέχεται πλήθος από επαγγελματικά ραντεβού, συζητά με ποικίλους επισκέπτες, κάνει έρωτα, τον επισκέπτεται ο γιατρός του, η σύζυγός του... οι πάντες. Κι αυτό ακριβώς έκανε, για μένα τουλάχιστον, την ταινία αφόρητα βαρετή. Μια ταινία που αναλώνεται σε διαρκείς συζητήσεις, υπαρξιακές και όχι μόνο, και η οποία τραβά προς το αυτοκαταστροφικό τέλος με τον ίδιο βραδύτατο ρυθμό που κινείται και η ίδια η λιμουζίνα.
Μπορεί κανείς να πει πολλά για συμβολισμούς: Ο αδίστακτος καπιταλισμός, στη χειρότερη μορφή του, καταρρέει, και μαζί του ολόκληρη η κοινωνία και ο τρόπος ζωής που ξέρουμε. Ή ότι ο καπιταλισμός αυτός είναι πέρα για πέρα αυτοκαταστροφικός. Ή ότι δεν δίνει δεκάρα για τον κοινωνικό περίγυρο, αλλά μόνο για τον εαυτό του (τους στυλοβάτες του δηλαδή), πράγμα ακριβώς που μοιραία θα αποβεί αυτοκαταστροφικό. Πράγματι, η αδιαφορία του ήρωα για το χάος που επικρατεί στους δρόμους είναι πρωτοφανής. Τα μόνα που τον ενδιαφέρουν είναι όσα συμβαίνουν στο εσωτερικό της λιμουζίνας του. Ή πάλι, μπορεί να εκληφθεί ως σχόλιο για την κενότητα της ζωής των εξαιρετικά ισχυρών του πλανήτη, το μπούχτισμά τους από οποιοδήποτε υλικό αγαθό, την ανάγκη τους για λίγη αληθινή ζωή και την επανεύρεση του προσωπικού τους "Rosebud", για να θυμηθούμε τον "Πολίτη Κέιν".
Πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά, αλλά αφού η ταινία με έκανε να πλήξω αφόρητα - και μάλιστα παρά το ερεθιστικό concept - δεν μπορώ να γράψω θετικά γι' αυτήν. Παρ' όλα αυτά θα κλείσω με δύο θετικές παρατηρήσεις - σχετικές θα έλεγα, που δεν βελτιώνουν την εικόνα της: Η πρώτη είναι ότι το φιλμ έχει μια παράξενη δύναμη να σε κάνει να το σκέφτεσαι μετά (δηλαδή σε μένα συνέβει αυτό. Δεν ξέρω αν θα συμβεί και σε άλλους). Κάποιες από τις ανησυχητικές του εικόνες (τις εκτός λιμουζίνας βεβαίως) μου εντυπώθηκαν. Η όλη αίσθηση που μου άφησε είναι ανησυχητική και με προκαλεί να ψάξω περισσότερο οσα υπονοεί. Το δεύτερο - άσχετο με το φιλμ καθ' εαυτό - είναι μια αίσθηση χαράς, καθώς με την (αποτυχημένη, όπως είπα, κατά τη γνώμη μου) αυτή προσπάθεια ο Κρόνενμπεργκ μοιάζει να επιστρέφει στο ανησυχητικό, παράδοξο, σκοτεινό κλίμα με το οποίο τον γνωρίσαμε. Πράγματι η ταινία, με κάποια έννοια, κινείται στα όρια της επιστημονικής φαντασίας, αφού στην ουσία με εντελώς πλάγιο τρόπο (με τα όσα συμβαίνουν στους δρόμους και εκτός λιμουζίνας) μοιάζει να μιλά για ένα είδος τέλους του κόσμου, για την κατάρρευση των πάντων, για την επερχόμενη βασιλεία του χάους, των ταραχών και της βίας, της επικράτησης ενός νέου μεσαίωνα. Φοβάμαι ότι με όσα έχει πράξει ένα αδίστακτο παγκόσμιο σύστημα, αυτή η διαπίστωση μπορεί να μην είναι πολύ μακριά από την επερχόμενη πραγματικότητα. Μακάρι να διαψευστώ παταγωδώς.

Ετικέτες ,

3 Comments:

Blogger argiris-cinefil said...

Δυστυχώς θα συμφωνήσω σχεδόν σε όλα μαζί σου. Και λέω δυστυχώς γιατί ο Cronenberg είναι από τους πολύ αγαπημένους μου σκηνοθέτες. Κι εμένα οι δυο τελευταίες του ταινίες με απογοήτευσαν. Δεν ξέρω αλλά πρέπει επειγόντως να γυρίσει στις ρίζες του διότι έχει πάρει επικίνδυνα την κατηφόρα.
Όσο για την ταινία μια λέξη είναι αρκετή πιστεύω για να περιγράψει αυτό που ένιωθα όταν παρακολουθούσα την ταινία: βαρεμάρα. Περισσότερο ενδιαφερόμουν το τι γινόταν έξω από την λιμουζίνα (όπου όμως ελάχιστα πράγματα βλέπαμε έξω από αυτήν) παρά το τι συνέβαινε μέσα σε αυτήν. Και το φινάλε του τραγελαφικό. Παρακαλούσα να τελειώσει με την απίστευτη φλυαρία του. Ευτυχώς που ήταν και ο χαμαιλέοντας Τζιαμάτι και το έκανε λιγότερο “επώδυνο”.

Πολύ εύστοχη η παρατήρησή σου για το τέλος του κόσμου. Εγώ είμαι σίγουρος ότι αυτή η εποχή έχει ήδη φτάσει. Απλά είμαστε ακόμα στα πρώτα στάδια της. Έμμεσα ή άμεσα αυτό ήθελε να πει ο Cronenberg, ωστόσο απέτυχε. Μπράβο για άλλη μια φορά για τα πολύ ενδιαφέροντα κείμενά σου.

1/5: Μετριότατη

Νοεμβρίου 11, 2012 5:22 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

δυστυχως ο Κρονεμπεργκ προσπαθωντας να χωρεσει μονολογους και φιλοσοφικες θεωριεςστην ταινια του, ξεχασε να δημιουργησει εικονες που να προωθουν και να εμβαθυνουν την προβληματικη του.

Αν ηθελα να χαθω σε διανοητικες ασκησεις,θα μπορουσα να διαβασω το βιβλιο..
Αλλα αυτο δεν ειναι σινεμα.

καλοι οι συμβολισμοι, καλη η κριτικη, μετριοτατη η ταινια.

οταν λες οτι σου αρεσει το προτερο εργο του Κρονεμπεργκ, ποιες ταινιες εννοεις;

Νοεμβρίου 11, 2012 5:54 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Οπότε συμφωνούμε όλοι.

Αργύρη, ευχαριστώ πολύ.

Fidelio, μου αρέσει όλος σχεδόν ο προ "Επικίνδυνης μεθόδου" Κρόνενμπεργκ. Ακόμα και τα αρχικά b-movies τρόμου του "Λυσσασμένες...", "Shivers" κλπ., τα οποία βρίσκω πολύ - πολύ ιδιαίτερες ταινίες τρόμου. Το αγαπημένο μου είναι το Dead Ringers, αλλά και το Videodrome που ήταν αρκετά πριν την εποχή του. Γενικά πάντως θεωρώ ότι έχει δώσει ένα πολύ προσωπικό και ξεχωριστό στίγμα στα φιλμ τρόμου. Φυσικά αν κάποιος δεν είναι καθόλου φίλος του είδους δεν μπορεί να δει ουσιαστικά καμιά παλιά ταινία του και αυτό είναι απόλυτα κατανοητό.

Νοεμβρίου 12, 2012 1:18 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker