Ο ΤΙΓΡΗΣ, ΤΟ ΧΙΟΝΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΙΡΟΠΙ
Ο Roberto Benigni το έκανε πάλι. Ένας ακόμα ύμνος στον έρωτα, στην ανθρωπιά, στην αγάπη, την ποίηση κι όλα τα σχετικά. Καλά είναι αυτά, δεν λέω, αλλά όπως εκφράζονται από τον πάλαι ποτέ ξεκαρδιστικό κωμικό καταντάνε να λιγώνουν τον θεατή. Κάτι σαν να έχεις φάει ολομόναχος ένα τεράστιο ταψί μπακλαβά. Προφανώς η αντίρηση δεν βρίσκεται στον μπακλαβά καθ' εαυτόν (μια χαρά είναι), αλλά στην ποσότητά του...
Στο πρώτο μισό της ταινίας "Ο Τίγρης και το Χιόνι" όντως ένοιωθα μπουχτισμένος, δεν άντεχα τόσον έρωτα, τόσο ρομαντισμό. Στη συνέχεια τα πράγματα βελτιώθηκαν κάπως, υπήρχε και η ανατροπή στο τέλος (που δεν θα σας αποκαλύψω φυσικά), αλλά εξακολουθώ να θεωρώ το σύνολο overdose.
Το σίγουρο πάντως είναι ότι ο Μπενίνι απομακρύνεται όλο και πιο πολύ από την καθαρή κωμωδία των πρώτων ταινιών του (θεωρώ από τις πιο αστείες ταινίες τον Διαβολάκο και διασκέδασα πολύ και στο Τέρας), πασχίζοντας να γίνει, όπως έγραψε κάποιος κριτικός, "ο Τσάπλιν των καιρών μας". Κρίμα, γιατί στην κωμωδία τα κατάφερνε καλύτερα.
Και μια ιδεολογική αντίρηση: Η μισή ταινία, που διαδραματίζεται στο σύγχρονο Ιράκ, βγάζει όντως ένα έντονα αντιπολεμικό αίσθημα κι αυτό είναι καλό. Όμως ο Μπενίνι αρνείται να πάρει οποιαδήποτε θέση για τον συγκεκριμένο πόλεμο, έναν από τους πιο βρώμικους των τελευταίων δεκαετιών. Είναι σαν να πήγε εκεί και, τυφλωμένος από έρωτα, να μην κατάλαβε απολύτως τίποτα. Θα μπορούσαν οι εμπόλεμοι να είναι πραγματικά οπιοιδήποτε. Ούτε λέξη για εισβολή. Μα τότε θα μπορούσε κάλλιστα να τοποθετήσει ως πλαίσιο του δραματικού έρωτά του έναν φανταστικό πόλεμο, ανάμεσα σε δύο φανταστικά έθνη. Το αντιπολεμικό κλίμα, που προφανώς αποκλειστικά τον ενδιέφερε να περάσει, θα έβγαινε το ίδιο καλά.
Ετικέτες "Tigris kai to Xioni" (2005), Benigni Roberto
2 Comments:
Είναι όπως γράφτηκε και από τον Άκη Καπράνο στο Exodos, οτι βλέποντας αυτή την ταινία αναγκάζεσαι να επανεκτιμήσεις το κατά πόσο ήταν αθώα η εμφάνιση των αμερικάνικων τανκς στο φινάλε του La vita e Bella.
Προσωπικά τον Μπενίνι τον απεχθάνομαι, κι ούτε έχς δει την νέα του ταινία, απλώς το κείμενό σου επιβεβαιώνει αυτό που διάβασα και αλλού, γι'αυτο και το σχολιάζω.
Βρε παιδιά, το θέμα της ταινίας δεν ήταν ο πόλεμος, απλα υπήρχε ως φόντο. Θέμα της ταινίας ήταν ο έρωτας, ο οποίος κάνει τα "θύματα" του να μην τους νοιάζει τίποτα άλλο απο το άτομο που τους ενδιαφεέρει.
Ο Ιταλός ποιητής δεν ενδιαφερόταν για τίποτα άλλο από την σωτηρία της αγαπημένης του και καθώς βλέπουμε την ιστορία μέσα απο τα μάτια του το μονο που μπορούμε να διακρίνουμε είναι η υπερβολική αγαπη, ο έρωτας και ο ρομαντισμός μέσα απο τις πράξεις του.
Η ιστορία ειναι ουδέτερη απέναντη στον πόλεμο, δεν τον κρίνει αρνητικά ουτε θετικά και καλά κάνει. Η ταινία δεν βασίζεται στον πόλεμο αλλα στον έρωτα.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home