KOYAANISQATSI 'Η Η ΖΩΗ ΔΙΧΩΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
Όταν το Koyaanisqatsi του Godfrey Reggio προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1982 ήταν μια πέρα για πέρα διαφορετική εμπειρία. Και τέτοια παραμένει και σήμερα, παρά τα εκατομμύρια βιντεοκλίπ ή τις εικόνες από κομπιούτερ που έχουμε καταναλώσει έκτοτε.
Τι είναι το Koyaanisqatsi; Θα μπορούσε κανείς να το χαρακτηρίσει ως ένα γιγάντιο, σχεδόν δίωρο βιντεοκλίπ. Ή, πάλι, μια οικολογική ταινία δίχως λόγια. Ή, απλώς μια συρραφή από πανέμορφες εικόνες που παρελαύνουν άλλοτε με φρενήρη ταχύτητα κι άλλοτε εντελώς νωχελικά μπροστά στα μάτια μας.
Για όσους δεν γνωρίζουν τίποτα γι' αυτό, θα πούμε ότι πρόκειται για ένα παράξενο είδος ντοκιμαντέρ (αν και ο όρος δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι τ1982)αιριάζει εδώ), όπου στο πρώτο μέρος παρελαύνουν εικόνες της παρθένας φύσης και στη συνέχεια εικόνες "πολιτισμού", σύγχρονων πόλεων για την ακρίβεια. Η αντιπαράθεση γεννά πάμπολλους συνειρμούς για την παράνοια του πολιτισμού μας, το άγχος της σύγχρονης ζωής, το διαρκές τρέξιμο των ανθρώπων, το πόσο μοιάζουν οι μεγαλουπόλεις με αχανείς μυρμηγκοφωλιές όπου εκατομμύρια έντομα (εμείς) τρέχουν ασταμάτητα και για ό,τι άλλο μπορεί να σκεφτεί ο κάθε θεατής. Το βασικό χαρακτηριστικό όμως του φιλμ είναι η μουσική. Ο γνωστός Philip Glass έγραψε γι' αυτό μια σειρά από μεγάλα σε διάρκεια κομμάτια (δίχως λόγια φυσικά) που ακούγονται αδιάκοπα (η μουσική του έχει ακριβώς την ίδια διάρκεια με το φιλμ) "ντύνοντας" τις εικόνες - αν και πολλοί θα έλεγαν ότι οι εικόνες "ντύνουν" τη μουσική. Το σίγουρο πάντως είναι ότι ήχοι και εικόνες αλληλοσυμπληρώνονται, μπλέκονται αξεδιάλυτα, δημιουργώντας ένα απόλυτα αδιάσπαστο σύνολο. Θα ήταν πραγματικά αδιανόητο να σκεφτούμε την ταινία δίχως τη μουσική της. Γι' αυτό και στην αρχή μίλησα για ένα είδος γιγάντιου βιντεοκλίπ, δίχως ιστορία ή λόγια.
Η έλλειψη λόγου κάνει τη ταινία πανανθρώπινη. Μπορεί να προβληθεί οπουδήποτε δίχως το "φράγμα" της γλώσσας. Ο Reggio χησιμοποιεί άλλοτε slow motion και άλλοτε υπερεπιταχυμένες εικόνες, ανάλογα με το τι δείχνει και, φυσικά, ανάλογα με τη μουσική. Και νομίζω ότι με μαγικό τρόπο, τόσο τα πολύ αργά πλάνα όσο και τα ιλιγγιώδη λειτουργούν θαυμάσια.
Ίσως δεν είναι ταινία για όλους, αφού αγγίζει τα όρια του πειραματικού. Ίσως πολλοί κουραστούν ή βαρεθούν. Ωστόσο η ταινία λειτουργεί σαν ένα απόλυτο τριπ, στο οποίο συμμετέχουν κάμποσες αισθήσεις. Θα πρότεινα να αφεθείτε εντελώς στη γοητεία του, ακόμα και να μη σκέπτεστε όσο βλέπετε, αν αυτό είναι δυνατό. Αν ο συνδυασμός ήχου και εικόνας δεν καταφέρουν να σας "πάρουν", σταματείστε το. Δεν έχει νόημα.
ΥΓ: Koyaanisqatsi είναι μια ινδιάνικη λέξη που σημαίνει "τρελή ζωή", "ζωή δίχως ισορροπία" ή κάτι τέτοιο. Οι δημιουργοί, φαντάζομαι, εννοούν κυρίως το οικολογικό μέρος, το κομμάτι της ανισορροπίας με τη φύση και τη συστηματική καταστροφή της από τον άνθρωπο.
Ετικέτες "Koyaanisqatsi" (1982), Reggio Godfrey
4 Comments:
είχα δει την τριλογία σε ένα αφιέρωμα σε ένα καμμένο κινηματογράφο. δεν μπήκα στη διαδικασία να την αναλύσω, αλλά αποτελεί σίγουρα "εμπειρία" κι όχι απλά μια κινηματογραφική παραγωγή. Ό,τι έβλεπα άγγιζε κι ένα διαφορετικό συναίσθημα, και ακόμα και σήμερα μου έχει μείνει πολύ ευχάριστη ανάμνηση.
σαν το Chelovek skino-apparatom (1929) ανήκουν σε μια υβριδική κατηγορία κινηματογράφου, που δημιουργούν ένα ξεχωριστό λεξικό βασισμένο σε εικόνες και συναισθήματα, που απλώς συνεπαίρνουν και αποδεικνύουν ότι ο κινηματογράφος είναι τέχνη.
Εννοείς, υποθέτω, τον "¨Ανθρωπο με την κινηματογραφική μηχανή" του Βερτώφ. Ναι, είναι αριστούργημα και όντως ανήκει σε μια παρόμοια κατηγορία. Αν δεν το έχεις δει, σου προτείνω και το "Βερολίνο, συμφωνία μιας μεγαλούπολης" της ίδιας περίπου εποχής, γερμανικό όμως, του Βάλτερ Ρούτμαν.
Αγαπητέ κύριε κύριε Βαντιμίριε:
Φήμαι θέλουν η τέταρτη ταινία του Godfrey Reggio να λέγεται Flantzoyaakaskatsi, που είς την ελεύθεριν μετάφρασιν μπορη να παραφρασθή ως "Η-Ζωή-Με-Τον-Φλάντζα", "Η-Ζωή-θέλη-ριφρές".
Αναμένομεν είς τας αιθούσις δίπλαν μας,
Dr.Φλάντζας
ναι για τον Άνθρωπο με την κινηματογραφική μηχανή μιλούσα απλώς έβαλα τον αυθεντικό τίτλο για καλύτερη αναζήτηση στο imdb. για το "Βερολίνο..." δεν αναφέρθηκα μιας και δεν με είχε τρελάνει τόσο. έμενε περισσότερο εγκλωβισμένο στη μία αυτή πόλη και δύσκολα μπορούσες να το αντιμετωπίσεις πιο καθολικά.αναμφισβήτητα όμως μπορεί αν πάρει κι αυτό θέση στην ίδια κατηγορία.
ας είναι καλά το archive.org που προσφέρει αυτές τις ταινίες ελεύθερα τόσα χρόνια μετά τη δημιουργία τους.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home