Τρίτη, Νοεμβρίου 17, 2009

Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΕΛΙ ΚΑΙ ΤΟ ΙΡΑΝΙΚΟ ΣΙΝΕΜΑ


Το ιρανικό σινεμά κυριάρχησε για πολλά χρόνια σε φεστιβάλ και στις συνειδήσεις των σινεφίλ. Τα τελευταία χρόνια όμως ήταν κάπως πεσμένο - ή, τουλάχιστον, επαναλαμβανόμενο. Η εικόνα αυτή τείνει να αντιστραφεί με το "Τι απέγινε η Έλι" (Darbareye Elly, 2009) του Asghar Farhadi. Ο απόλυτος ρεαλισμός, η απεικόνιση της καθημερινότητας, η καταγραφή της φτώχιας και των κοινωνικών προβλημάτων, στα οποία μας είχαν συνηθίσει για χρόνια οι ιρανοί, δίνουν εδώ τη θέση τους σε μια αγχωτική καταγραφή ενός δραματικού ατυχήματος, που σε κάποια σημεία αγγίζει τα όρια του θρίλερ.
Αλλά και το όλο κλίμα είναι διαφορετικό. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια παρέα παλιών συμφοιτητών, άλλοι με οικογένειες κι άλλοι όχι, που νοικιάζουν μια παραθαλάσσια βίλα για ένα τριήμερο για να κάνουν διακοπές. Κάθε φολκλόρ λείπει από το φιλμ. Η παρέα δρα όπως ακριβώς θα κάναμε κι εμείς. Θάλασσα, παιχνίδια (παντομίμα μάλιστα), πλάκες, κινητά και βόλτες με τα αυτοκίνητα. Οι γυναίκες φοράνε βέβαια μαντίλα, αλλά κατά τα άλλα δεν θυμίζουν καθόλου καταπιεσμένες τριτοκοσμικές συζύγους. Όλα αυτά με μια πρώτη ματιά βέβαια. Όταν μια κοπέλα εξαφανίζεται η χαλάρωση και το κλίμα διακοπών τινάζονται στον αέρα, οι συμπεριφορές αλλάζουν, κάποια πέπλα πέφτουν και μια αγχωτική διαδικασία αρχίζει.
Αν εξαιρέσει κανείς την κάπως μακριά αρχή, με την καθημερινότητα, την άφιξη, τις πλάκες, τα παιχνίδια, που με κούρασε λίγο (αν και χρειαζόταν για να προετοιμάσει το κλίμα - ή μάλλον την ανατροπή του), η υπόλοιπη ταινία με κράτησε απόλυτα, καθώς η κατάσταση περιπλεκόταν όλο και περσσότερο. Μην περιμένετε όμως σεναριακές ανατροπές και συγκλονιστικές αποκαλύψεις για το τι συνέβει. Όλα είναι απλά, καθημερινά, θα μπορούσαν να έχουν συμβεί οπουδήποτε. Η αυξανόμενη αγωνία όμως υπάρχει και με το παραπάνω. Α, και να μην το ξεχάσω: Φοβερές ηθοποιίες απ' όλους. Ακόμα και από τα μικρά παιδιά (στα οποία έχει παράδοση το σινεμά της χώρας αυτής)!
Και εδώ έρχονται και κάποιες σκέψεις για την διαφορά των κοινωνιών αυτών από τις δικές μας: Δεν μπορώ να σας αποκαλύψω λεπτομέρειες, θα ήταν spoiler, πλην όμως όλα όσα συμβαίνουν στο τελευταίο τρίτο του φιλμ δύσκολα θα συνέβαιναν σε μια δυτική κοινωνία. Δεν εννοώ φυσικά τον πανικό, ο άγχος, την αγωνία. Αυτά είναι πανανθρώπινα. Αλλά η δυσκολία να αποκαλύψουν κάτι σε κάποιον (μιλάω με κώδικες, αλλά είπαμε, ο φόβος του spoiler), τα ψέματα που μπερδεύουν την κατάσταση, ο τρόπος αντιμετώπισης, όλα παραπέμπουν σαφώς σε μια κοινωνία όπου πράγματα κοινά για μας παραμένουν ταμπού και όπου, βέβαια, η γυναίκα έχει ελάχιστη ελευθερία σε σχέση με τη δυτική.
Τη βρήκα πάντως καλή ταινία, διαφορετική από τα συνηθισμένα της χώρας αυτής και σκηνοθετημένη με μαεστρία. Θα δούμε στο μέλλον αν πρόκειται για εξαίρεση ή αν μας περιμένει μια ακόμα άνοδος του ιρανικού σινεμά.

Ετικέτες ,

13 Comments:

Blogger Simurgh said...

Συμφωνώ μ αυτά που λες για την τροπή που παίρνουν τα πράγματα στο τέλος της ταινίας. Δεν ταιριάζουν σε αστούς μιας δυτικής κοινωνίας. Αλλά εμένα μου φαίνεται οτι είναι μια σεναριακή αδυναμία της ταινίας (ακολουθούν ΣΠΟΙΛΕΡ) Ο σκηνοθέτης ήθελε σώνει και καλά να φέρει τη βασική ηρωΐδα, τη δολοπλόκα Σεπιντέ σε δίλημμα: Να σώσει την τιμή μιας "τίμιας" κοπέλας που ουσιαστικά θυσιάστηκε γι'αυτούς ή να σώσει την υπόληψη της παρέας της. Όμως δε μπορώ να καταλάβω γιατί είχε τόση μεγάλη σημασία για τον αρραβωνιαστικό αν η Ελλι είχε μιλήσει ή όχι για την παρουσία του: Έτσι κι αλλιώς είναι προφανές οτι η κοπέλα δεν τον ήθελε πλέον και άρχισε να ψάχνει για άλλον άντρα. Οπότε μικρή σημασία έχει αν προειδοποίησε τους άλλους ή όχι.
Από την άλλη καταλαβαίνω γιατί η ύπαρξη αρραβωνιαστικού προκάλεσε φόβο στην παρέα. Ακόμα και σε μια δυτική κοινωνία είναι άσχημο να αντιμετωπίζεις έναν οργισμένο απατημένο άντρα, αλλά ειδικά στο Ιράν θα μπορούσε να τους καταγγείλει για ακολασία ή κάτι τέτοιο.

Απριλίου 10, 2011 5:48 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Νομίζω κι εγώ ότι το όλο θέμα του αραβωνιαστικού, που είναι τόσο φοβερό και μεγενθυμένο, έχει καθαρά να κάνει με τις ιδιαιτερότητες και την σεξοφοβία μιας θεοκρατικής (= ουσιαστικά φασιστικής) ισλαμικής κοινωνίας. Δεν θα μπορούσε να στέκει σε μια δυτική ταινία (εκτός αν ήταν θρίλερ με psycho αραβωνιαστικό ή κάτι τέτοιο).

Απριλίου 11, 2011 4:12 μ.μ.  
Blogger Simurgh said...

Δε ξέρω, εμένα μου φάνηκε οτι κάτι δεν παέι καλά στην ταινία, παραέγινε θέμα με τον αρραβωνιαστικό. Αν ήταν όντως τόσο συντηριτικοί ας μην καλούσαν ασυνόδευτη κοπέλα για προξενιό. Πάντως οι Ιρανοί που έχω γνωρίσει μοιάζουν περισσότερο στη νεαρή απ το "Περσέπολις".
Εγώ είχα φανταστεί παρόμοιο σενάριο σε δυτική κοινωνία τύπου "Boys Don't Cry", ή "Winter's Bone" οπου η Ελλι να είναι παντρεμένη.

Απριλίου 11, 2011 5:24 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Το Ιράν είναι μια διχασμένη χώρα. Από τη μία υπάρχουν πολλοί που είναι σαν την κοπέλα στο Περσέπολις και υποφέρουν εκεί και από την άλλη ίσως οι πιο φανατικοί ισλαμιστές που υπάρχουν (εκτός των Ταλιμπάν), οι οποίοι μάλιστα βρίσκονται εδώ και δεκαετίες στην εξουσία. Το Ιράν είναι το μοναδικό νομίζω επίσημα θεοκρατικό κράτος στον κόσμο σήμερα. Δηλαδή τυπικά και βάσει του συντάγματος οι παπάδες έχουν μεγαλύτερη εξουσία από τους πολιτικούς.
Επειδή είχε ένα μακρόχρονο "δυτικού" στιλ πολίτευμα (δικτατορία για την ακρίβεια, αλλά πάντως δυτικού τύπου), υπάρχουν πάρα πολλοί που ασφυκτιούν με την παρούσα (35 χρόνων δηλαδή) κατάσταση, αλλά μάλλον δεν τους παίρνει να κάνουν και πολλά εκεί. Εξ ου και το γενικό κλίμα φόβου στην ταινία για πράγματα ή καταστάσεις που εδώ δεν υφίστανται καν.

Απριλίου 12, 2011 10:13 π.μ.  
Blogger Simurgh said...

Δε ξέρω αν ευθύνεται η δικτατορία του Σάχη που δυτικοποίησε μια μερίδα ανθρώπων. Νομίζω οτι στην Περσία υπήρχε ανέκαθεν μια πιο φιλελεύθερη νοοτροπία. Ας πούμε στο Ιράν βλέπεις γυναίκες με τσαντόρ στο δρόμο, οι οποίες είναι χωρίς συνοδεία άντρα, δυναμικές και έτοιμες να πιάσουν κουβέντα. Μερικές γριές μάλιστα βγάζουν και βάζουν το τσαντόρ (για να το σουλουπώσουν) μπροστά σε όλους χωρίς να ενοχλείται κανείς. Καμία σχέση με αραβικές χώρες οπου γενικά δεν κυκλοφορούν γυναίκες, αυτές που φοράνε νικαμπ είναι χαμηλοβλεπούσες και αδύνατο να τις πλησιάσεις και δεν υπάρχει περίπτωση να μιλήσουν με άντρα. Και φυσικά καμία σχέση με Πακιστάν Αφγανιστάν κτλ. Εγώ θα έλεγα οτι η κοινωνία -εννοώ το συντηρητικό κομμάτι της- είναι πιο φιλελεύθερη και από της (ανατολικής) Τουρκίας. Βέβαια στο Ιράν υπάρχουν διαφορετικοί πολιτισμοί, ας πούμε οι Κούρδοι που προταγωνιστούν σε πολλές νεορεαλιστικές ιρανικές ταινίες, κι αυτοί παραδισιακά ζουν ένα άλλο είδος ζωής.
Κρίμα που το θεοκρατικό καθεστώς έχει πάει τη χώρα πολύ πίσω, έχω όμως την ελπίδα οτι όταν με το καλό διώξουν τους μουλάδες, το Ιράν θα γίνει αγνώριστο οικονομικά και πολιτικά.

Απριλίου 12, 2011 12:41 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Να πάρει, έσασα μόλις ένα τεράστιο ποστ απάντησης. Θα στο στείλω αργότερα σε δύο δόσεις.

Απριλίου 12, 2011 9:07 μ.μ.  
Blogger Simurgh said...

οκ, περιμένω :)

Απριλίου 13, 2011 12:53 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Συμφωνώ μ' αυτό που λες. Δεν εννοούσα ότι η δικτατορία του σάχη έφερε τη δυτικοποίηση. Εννοούσα ακριβώς ότι το Ιράν, όπως λες, ήταν πάντα πιο δυτικό και, τέλος πάντων, όχι φανατικά ισλαμικό. Αυτό ακριβώς δημιουργεί και την όλη τραγικότητα της κατάστασης: Από τότε που οι παπαδες πήραν τη εξουσία, υπάρχει εκεί ένα πολύ μεγάλο κομμάτι που είναι "σαν κι εμάς" (απλοϊκά, για να καταλαβαινόμαστε), που υποφέρει φριχτά.

Απριλίου 14, 2011 11:19 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Είναι σα να κάνει εδώ στα καλά καθούμενα δικτατορία ο Άνθιμος. Θα ήταν πολύ φριχτότερο από αυτή του Παπαδόπουλου, γιατί αυτός, λόγω θεοκρατίας, θα επενέβαινε και στην προσωπική σου ζωή κι όχι μόνο στα πολιτικά πράγματα. Θα τον ενδιέφερε δηλαδή και το αν φιλιέσαι στο δρόμο και όχι μόνο οι πολιτικές σου ιδέες. Ακριβώς λοιόν αυτό το μεγάλο "σαν κι εμάς" κομάτι είναι που βρίσκεται σε απόγνωση και ζει με τον φόβο.

Απριλίου 14, 2011 11:22 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Στις άλλες χώρες που αναφέρεις, που έχουν σαφώς φανατικότερα ίσως καθεστώτα (Ταλιμπάν, Σαουδάραβες) δεν υπάρχει και τόση αντίδραση επειδή το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού συμφωνεί - όσο παράδοξο κι αν φαίνεται αυτό σ' ένα δυτικό - ακριβώς επειδή οι χώρες αυτές δεν είχαν δυτικοποιηθεί ποτέ.
Κι εδώ ερχόμαστε σε ένα τεράστιο, ηθικής φύσης μάλλον, πρόβλημα: Τι κάνει ένας δημοκράτης όταν η πλειοψηφία του λαού "ψηφίζει" δικτατορία κι όχι δημοκρατία;

Απριλίου 14, 2011 11:26 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Αλλά, μια και συζητάμε εντελώς μη κινηματογραφικά θέματα, σου προτείνω να συνεχίσουμε αλλού την κουβέντα. Είσαι στο facebook;

Απριλίου 14, 2011 11:28 μ.μ.  
Blogger Simurgh said...

Συμφωνώ, το θέμα είναι γιατί στο Αφγανιστάν και στη Σαουδική Αραβία ο κόσμος είναι όπως είναι, αλλά η συζήτηση ξεφεύγει

Απριλίου 14, 2011 11:52 μ.μ.  
Blogger Simurgh said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

Απριλίου 14, 2011 11:52 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker