Σάββατο, Μαρτίου 01, 2008

ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΗ YUMA


Φαίνεται ότι το γουέστερν, μετά από σχεδόν εξαφάνιση δεκαετιών, είναι και πάλι στη μόδα. Είτε "μεταλλαγμένο" (The assasination of Billy the Kid...) είτε πιό "κλασικό", μπολιασμένο πάντως με σύγχρονα στοιχεία, όπως το "3:10 to Yuma" (Το τελευταίο τρένο για τη Γιούμα, 2008) του James Mangold. Θεωρώ τον Mangold καλό, χαμηλότονο και συμπαθή σκηνοθέτη, χωρίς όμως - μέχρι σήμερα τουλάχιστον - να έχει κάνει τη μεγάλη ταινία. Πάντως η "Γιούμα", ριμέικ του ομώνυμου γουέστερν της δεκαετίας του 50, το οποίο δεν έχω δει ώστε να γίνουν οι απαραίτητες συγκρίσεις, διαθέτει αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία, παρά το ότι τελικά με κούρασε κάπως.
Όλο το βάρος πέφτει στη σύγκρουση χαρακτήρων (αλλά και ερμηνευτική) των Κρίστιαν Μπελ και Ράσελ Κρόου. Και εκεί επικεντρώνεται και το ενδιαφέρον. Για μια ακόμα φορά (περίπτωση όλο και πιο συνηθισμένη στο σύγχρονο αμερικάνικο σινεμά, ακόμα και το mainstream) οι προσχηματικοί ρόλοι των "καλών" και των "κακών" εξαφανίζονται, για να δώσουν τη θέση τους σε πολυπλοκότερους χαρακτήρες, που εντός τους συνυπάρχουν τα δύο αυτά αρχετυπικά στοιχεία. Έτσι ο Κρόου, ο "κακός", διαθέτει μια ευαίσθητη, γοητευτική πλευρά, είναι καλλιεργημένος, μπορεί να εκτιμά τα καλά στοιχεία των άλλων - πράγματα που μπερδεύονται αξεδιάλυτα με τον κυνισμό και τα εγκλήματά του. Από την άλλη ο "ηρωικός" Μπέιλ υπήρξε στο παρελθόν πολλές φορές δειλός. Οι χαρακτήρες και οι ρόλοι αλάζουν διαρκώς, το καλό και το κακό είναι πια έννοιες πολύ συζητήσιμες. Κι όλα αυτά με φροϊδικά σχόλια, καθώς άλλο βασικό σημείο του φιλμ είναι οι σχέσεις πατέρα - γιου, αφού όλα γίνονται στην ουσία για να κερδίσει ο πατέρας την εκτίμηση και το σεβασμό του γιου του.
Όλα αυτά συμβαίνουν σ' ένα βάρβαρο, πάμφτωχο, άδικο, αφιλόξενο και καθόλου ηρωικό Φαρ Ουέστ, όπου κάθε "μυθική" και γοητευτική πτυχή έχει εξαφανίζεται (και αυτή η απομυθοποίηση είναι "σύμπτωμα" των αρκετών τελευταίων χρόνων, αν και κάπως υπήρχε και σε μερικά παλιά, κλασσικά γουέστερν). Απληστία, ζωές δίχως καμιά αξία, που μπορούν να αφαιρεθούν κάθε στιγμή, μεγάλες εταιρίες που λιμαίνονται τον πλούτο της γης αφήνοντας χιλιάδες ανθρώπους να πεθάνουν της πείνας (άλλο ένα σχόλιο για τις ρίζες και την εδραίωση του αμερικάνικου κράτους;) συνθέτουν την "Άγρια Δύση".
Πέραν αυτών, έχω αρκετές σεναριακές απορίες. Γιατί ο πανέξυπνος Κρόου αφήνει στην αρχή να τον συλλάβουν τόσο εύκολα και αμαχητί; Και γιατί, επιτέλους, κάποιος σ' όλη αυτή τη μακρά πορεία δεν το πυροβολεί να ξεμπερδεύει όσο αυτός είναι άοπλος και αιχμάλωτος, σε μια κοινωνία όπου, όπως είπαμε, η ανθρώπινη ζωή δεν αξίζει δεκάρα κι αυτό το έχουμε δει με όλους τους πιθανούς τρόπους;
Ενδιαφέρον, αλλά όχι πολύ "μεγάλο" κατά τη γνώμη μου. Νομίζω πάντως ότι οι φίλοι του κλασσικού γουέστερν θα αποζημιωθούν.

Ετικέτες ,

3 Comments:

Anonymous Ανώνυμος said...

Συμφωνώ, εκλεκτέ vandimir! Όπως πάντα ψύχραιμη και σωστή ματιά. Δεν βρίσκεις πάντως πως είναι σημείο των (νεο-συντηρητικών) καιρών το γεγονός πως κάποιος προσπαθεί να γυρίσει ένα ακαδημαϊκό γουέστερν, τη στιγμή που το είδος έχει αποδομηθεί και προφέρει τις τελευταίες του λέξεις απ' το '70- όταν έπρεπε; Έχω βαρεθεί -την τελευταία δεκαετία- το σινεμά να πηγαίνει με rewind.

Μαρτίου 03, 2008 8:53 μ.μ.  
Blogger vandimir said...

Ευχαριστώ για τα καλά σχόλια.
Ναι, συμφωνώ σ΄αυτό που λες για τα είδη που επανέρχονται. Μπορώ βέβαια να καταλάβω τη γοητεία του να (ξανα)γυρίσεις κάτι κλασσικό, από την άλλη όμως, όπως σωστά το έθεσες, αν αυτό το κάτι έχει αποδομηθεί τόσες φορές και με τόσους τρόπους... μάλλον είναι δείγμα νεοσυντηριστισμού.
Άσχετο με το συγκεκριμένο φιλμ, αλλά θα ήθελα να δω περισσότερα παλιά, κλασσικά γουέστερν. Ανάμεσα στα πολύ - πολύ τετριμμένα (καλός - κακός, μονομαχία, κακοί Ινδιάνοι κλπ.) υπάρχουν αρκετά διαμάντια που πραγματικά με έχουν εκπλήξει με την τόλμη και την πολύπλευρη ματιά τους ήδη από τα '40ς και τα
'50ς. Συνολικά, ώς είδος, μου φαίνεται ότι δεν είναι πάντοτε τόσο συντηρητικό όσο νόμιζα κάποτε.

Μαρτίου 03, 2008 11:00 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Μα βέβαια, ήταν σπουδαίο είδος. Τι να πει κανείς για τον Φορντ, τον Χωκς, τον Άντονυ Μαν; Ήταν επίσης μια υπέροχη παραβολή για το ίδιο το Χόλλυγουντ, όπου ανάμεσα σε γκάνγκστερς, μαφίες, ιεροκήρυκες και προτεσταντικές οργανώσεις προσπαθούσε να θεσπίσει τους κανόνες μιας εθνικής κινηματογραφικής έκφρασης. Αν δεις παλιά γουέστερν, μην παραλείψεις το "Red river" και το "The gunfighter".

Μαρτίου 04, 2008 1:06 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

eXTReMe Tracker